07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Opiskelu ja elämä
 
12.05.2012
Uudenlaisen haasteen edessä
 
”Mikä ihmeen Mahis-projekti? Mitä siinä tehdään? Miten tämä edistää ammattitaitoani?”, kuulin opiskelijatovereitteni (mukaan lukien itseni) suusta kun Mahis-projekti alkoi. Myönnettäköön, että olimme niin sanotusti pihalla kuin lumiukot kun kuulimme projektista. Luulimme, että projekti toteutetaan vanhoilla tutuilla menetelmillä, mutta meidät olikin valittu mukaan kokeilemaan täysin uutta toteutustapaa, joka ei ollut vielä ollut käytössä koskaan aikaisemmin. Kuulimme, että tulisimme olemaan osa moniammattillista projektiryhmää, joka koostuisi sosionomi-, sairaanhoitaja- ja teatteri- ilmaisunohjaajaopiskelijoista.
 
Kaikkien osaaminen käyttöön
Projektiryhmämme jäsenten tutustuessa toisiinsa tuli nopeasti ilmi, että etenkin sosionomiopiskelijat olivat hyvin perehtyneitä erilaisten kirjallisten töiden ja raporttien kirjoittamiseen kun taas taideakatemian opiskelijat olivat opinnoissaan keskittyneet enemmän itse tekemiseen erilaisia taiteen ja teatterin keinoja käyttäen.

Heti projektin alkumetreillä olikin jo nähtävissä moniammatillisuuden hyödyt ja toivoimmekin jokaisen pääsevän toteuttamaan itseään ja osaamistaan projektin aikana.
Mahis- ryhmämme Koivunkävyt. Taustalla Bovalliuksen opiskelijoiden maalaama juliste
Kuvaaja: Mikko Lamminen
 
Kohderyhmä mukaan suunnitteluun
Ryhmämme sai tehtäväkseen järjestää toimintapäivän Bovallius-erityisammattiopiston kahden valmentavan luokan opiskelijoille.

Selvittääksemme opiskelijoiden kiinnostuksenkohteita ja toiveita tapahtuman suhteen sekä tutustuaksemme heihin hyvin ennen toimintapäivää vierailimme heidän luonaan ammattiopistolla pariin otteeseen. Esille nousi hyvin vahvasti, että opiskelijat pitivät muun muassa musiikista ja elokuvista. He odottivat toimintapäivältä lähinnä rentoa oleskelua sekä irtiottoa arjesta ja opiskelusta kevään kynnyksellä. Tapaamisten jälkeen suunnitelma toimintapäivää varten syntyi lopulta mutkattomasti. Päätimme toteuttaa huvipuistoteemalla varustetun rastikierroksen, jossa tulisi näkymään kaikkien kolmen ammattiryhmän erikoisosaaminen ja ideointi.

Tarkoituksena oli tarjota paljon erilaisia virikkeitä opiskelijoille, heidän omia toivomuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan kunnioittaen.
DJ ja hengailumesta
Kuvaaja: Mikko Lamminen
 
Tuumasta toimeen
Vihdoin koitti toteutuspäivä, joka oli kaiken lisäksi kevään ensimmäisiä lämpimiä ja aurinkoisia päiviä. Ryhmämme kokoontui Bovallius-opistolle tekemään alkuvalmisteluja mukanaan kaikenlaisia pussukoita ja laatikoita täytettynä huvipuiston rekvisiitalla. Ripustimme serpentiinejä ja ilmapalloja, kytkimme musiikkisoittimien ja valojen kaapeleita ja kokosimme rastipöytiä.

Sosionomiopiskelijat olivat ideoineet rastipisteilleen keilausta, salibandya, kolikonheittoa, TV:stä tutun Faces–tietovisan sekä ennustajan kristallipalloineen. Sairaanhoitajaopiskelijoiden Elinpelipääsi koristamaan liikuntasalin ovenvierustaa. Sen tehtävänä oli sijoittaa oikean kokoiseen ihmis”pelialustaan” sisäelimiä ja muistella niiden tehtäviä.

Hetkeä ennen huvipuiston ovien aukeamista seuraamme liittyi myös ryhmämme vastuuopettaja, joka silminnähden ilahtui ryhmämme työn tuloksesta ja ulkonäöstä.
 
Alkuleikki vähensi jännitystä
Ovien auetessa hämmentyneen, mutta iloisennäköisiä opiskelijoita alkoi virrata huvipuistoomme, joka oli aiemmin saanut nimekseen Dream Park. Taideakatemian opiskelijat ottivat ohjakset käsiinsä ja aloittivat toimintapäivän Häkkinen vs. Räikkönen –pelillä. Pelin tavoitteena oli rentouttaa osallistujia ja saattaa heidät mukavaan huvipuistotunnelmaan. Itse pelin tarkoitus oli kuljettaa tyynyä eli formula- autoa ringissä niin nopeasti, että se ohittaa toisen joukkueen tyynyn.

Joukkueet jaettiin niin, että joka toinen ringissä istuva oli joukkueessa ”Räikkönen” ja joka toinen joukkueessa ”Häkkinen”. Jo muutaman pelikierroksen jälkeen oli helppo huomata, että alkulämmittely oli toimiva. Kannustushuudot ja riemunkiljahdukset raikuivat ympäri salia.
Opiskelijamme keilauspisteellä
Kuvaaja: Mikko Lamminen
 
Jokaiselle jotakin
Alkuleikin jälkeen osallistujille jaettiin manit eli leikkirahat. Jokainen rasti maksoi yhden manin ja maneja pystyi voittamaan lisää rasteilta.

Oikeanlaisen tunnelman luomiseksi taideakatemian edustajat laittoivat DJ-pisteellään musiikin soimaan. Soittolista oli koottu tämän päivän listahiteistä sekä opiskelijoiden omista suosikeista ja toiveista.

Osallistujat alkoivat rohkeasti kiertää rasteilla ja iloksemme saimme huomata, että rastimme olivat kaikki todella onnistuneita. Joillakin rasteilla opiskelijat kävivät useitakin kertoja.

Taideakatemian DJ-pisteen luona oli patjoja lattialla. Siellä osallistujat saivat halutessaan hengähtää ja esimerkiksi laskea maneja tai toivoa DJ:ltä tiettyä kappaletta soitettavaksi.

Oli mukava huomata, että kaikki osallistujat olivat toiminnan aikana rentoutuneita ja halusivat joillakin rasteilla kertoa jopa omasta henkilökohtaisesta elämästään ja keskustella esim. terveysasioista. Luottamus? CHECK!
 
Toimintapäivä päättyi hymyihin ja kiitoksiin
Kello juoksi nopeasti siihen pisteeseen, että oli aika aloittaa loppuhuipennus eli mielikuvitusmatka ja Drive in -elokuva. Taideakatemian opiskelijat veivät meidät kaikki mielikuvitusmatkalle kesään, jonka jälkeen käynnistimme mielikuvitusmopot ja -moottoripyörät. Harley Davidsonit, Ducatit, Suzuki PV:t ja ehkä myös Jopot veivät osallistujat katsomaan lyhytelokuvaa luokkahuoneeseen ryhmäläistemme opastuksella. Elokuvan aikana tarjoiltiin mehua ja popcorneja.

Toimintapäivä päätettiin palkintojen jakoon, johon kaikille osallistujille oli varattu palkinto muistoksi päivästä. Palkintoina oli esineitä, joita olimme saaneet lahjoituksena paikallisilta yrityksiltä.

Osallistujien ilmeistä, eleistä ja myöhemmin palautelapuista oli mukava lukea, että he olivat olleet tyytyväisiä projektimme ohjelmaan ja toteutukseen. Negatiivista palautetta saimme tuskin ollenkaan. Mukava ja palkitseva lopetus kovalle työlle ja suunnittelulle: olimme onnistuneet loistavasti!
 
Kirjoittaja(t):
Pirita Haapsaari, opiskelija