07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Muuta kiinnostavaa
 
18.01.2007
Ryhdikkäästi eteenpäin!
 
Ryhti on yksi tärkeimmistä ensivaikutelman antajista. Se vaikuttaa myös siihen, miten kehosi voi tulevaisuudessa. Hyvä ryhti auttaa lihaksia pysymään kunnossa ja nivelsiteitä sekä muita rakenteita jaksamaan läpi elämän.
Mietitkö koskaan, millaisessa asennossa seisot? Seisotko ryhdikkäästi: polvet suorina, hartiat takana ja vatsa jännitettynä vai roikutko vain nivelsiteittesi varassa: polvet yliojennuksessa, lantio eteen käännettynä, vatsa ja hartiat roikkuen?

Monen näkee seisovan huonossa ryhdissä. Muutokset eivät tapahdu pelkästään iän myötä, vaan monet nuoret tytöt ja pojat ovat jo omaksuneet ”vanhuksen ryhdin”.

Tiedän itse, kuinka helppoa on vain antaa polvien lukkiutua taakse, päästää lantio taittumaan eteen ja vaan ”roikkua” paikallaan. Seisominen hyvässä ryhdissä vaatii paljon suurempaa lihastyötä ja tuntuu koko kehossa raskaammalta.

Miksi sitten en vain saisi seisoa niin kuin parhaimmalta tuntuu? Seisominen huonossa ryhdissä rasittaa kehon osia väärällä tavalla. Tietyt lihakset heikentyvät, tietyt kiristyvät ja nivelsiteet löystyvät. Nämä muutokset aiheuttavat ongelmia ikääntyessämme. Liikkumisemme vaikeutuu ja käy kivuliaammaksi aikaisemmin kuin niiden, jotka ovat säilyttäneet hyvän ryhtinsä läpi elämän.

Sen lisäksi, että huono ryhti aiheuttaa ongelmia fyysisessä kunnossa, se myös näyttää epämiellyttävältä. Hyvässä ryhdissä seisova ihminen on paljon kauniimman, terveemmän, helposti lähestyttävämmän ja miellyttävämmän näköinen.

Hieman vanhempia ihmisiä katsoessani huomaan myös, kuinka hyvä ryhti nuorentaa. Huonoryhtinen, kumaraselkäinen aikuinen näyttää paljon iäkkäämmältä kuin ryhdikäs, itseään kantava aikuinen.

Tässäkin asiassa voi todeta, että kauneus on katsojan silmässä, mutta tarkkaile ensi kerralla kaupungilla ollessasi tätä asiaa ja päätä oma mielipiteesi. Vielä ei ole liian myöhäistä kohentaa omaa ryhtiä.
 
Kirjoittaja(t):
Hannakaisa Lepistö, Fysioterapeuttiopiskelija