07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Muuta kiinnostavaa
 
17.01.2007
Miten sujuu kiitäminen kiskoilla?
 
Monen mielestä junalla on mukavampi matkustaa kuin linja-autolla. VR tarjoaa hyvät matkustusmukavuudet ja entistä nopeammat kulkuyhteydet. Syyskuun 2006 alussa alkanut uusi juna-aika näyttää kuitenkin kasanneen pilviä kiskojen ylle.
VR:n ongelmina ovat olleet veturien tekniset viat ja jopa vaunujen irtoaminen toisistaan, mikä viivästyttää aikatauluja. Vikojen korjaaminen koettelee matkustajien kärsivällisyyttä. Istuinkyhmyt puutuvat matkan kestäessä pidempään kuin normaalisti, ja suunnitelmat saavat uuden suunnan. Asemalla vastassa oleva perheenjäsen tai ystävä saa odottaa pidempään, saunavuoro ehtii mennä umpeen, ja illanvietto kavereiden kanssa täytyy aikatauluttaa uudelleen.
 
Ongelmien moninainen kirjo
Juniin liittyy myös esteettömyysongelmia. Nouseminen junaan on hankalaa korkeiden portaiden takia, mikä tuottaa vaikeuksia nuorillekin ihmisille painavine laukkuineen. Kun vihdoin ja viimein saa tavaransa sullottua laiturilta junaan, on edessä armoton paikan etsiminen. Käytävät ovat täyttyneet sinkoilevien ihmisten repuista, vastaan tulevista matkustajista, jotka eivät löydä paikkaansa, sekä käytävällä istuvista lapsista, joiden tavarat lähes vyöryvät muiden jalkojen alle.

Matkatavaroille on muutenkin aivan liian vähän säilytystilaa. Istumapaikkojen yläpuolella olevat hyllyt ovat niin korkealla, että painavimpien laukkujen nostaminen yksin on mahdotonta. On huolehdittava myös siitä, ettei mukiloi vieressä istuvia, kun haalii tavaroitaan katonrajasta.
 
Kolikon toinen puoli
Alkuvaikeuksista huolimatta paranemisen merkkejä on huomattavissa. Uusissa IC- ja Pendolino- junissa jokaiselle on jotakin. Kalustosta löytyy vaunuja lapsiperheille, eläimille sekä allergikoille. Käytävät ovat riittävän leveitä liikuntarajoitteisille, ja junaan pääsy mahdollistetaan hissin avulla.

Nykyään asemilta löytyy karttoja ja taulukoita, jotka helpottavat oman paikan löytämistä. Enää ei tarvitse ravata laiturilla kymmeniä metrejä päästäkseen oikeaan vaunuun. Selkeät opasteet vähentävät huomattavasti ruuhkan syntymistä.

Vaikka tekniikka VR:llä on tökkinyt, edistystä on silti tapahtunut. Täydellisyyteen on kuitenkin turha tavoitella, sillä valittamista löytyy niin ahtaista käytävistä kuin kännyköiden kuulumattomuudesta. Joka tapauksessa vinkuvat ja kolisevat pikajunat näyttävät jäävän hienompien varjoon. Nykyään junien kohdalla tuskin enää puhutaan pihisemisestä ja köhimisestä, vaan ne lähes kiitävät kiskojen päällä.
 
Kirjoittaja(t):
Heidi Joronen, Toimintaterapeuttiopiskelija