07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Opiskelu ja elämä

Opiskelu ja elämä -aihealueen artikkelit käsittelevät muun muassa kansainväliseen harjoitteluun liittyviä kokemuksia ja vinkkejä, esittelevät koulutusohjelmien toimintaa ja muita ilmiöitä opintojen piirissä.

Aihealueen artikkelit vuoteen 2014
 
122
03.12.2014
Koululaisten ryhmäyttämistä osallistavan toiminnan avulla
Me viisi sosionomiopiskelijaa kävimme pitämässä Raision Kuloisten koulun ensimmäisen luokan oppilaille noin tunnin kestäviä toimintatuokiota. Toimeksiantonamme oli luokan ryhmäyttäminen ja osallisuuden lisääminen toiminnallisten menetelmien avulla. Tarkoituksena oli mennä kolmena kertana pitämään oppilaille osallistavaa ja yhteishenkeä kasvattavaa toimintaa.
121
17.11.2014
Projektista projektiin - opintojen evoluutio
En varmaankaan ole ainoa, joka on pikkuhiljaa havahtunut siihen, että opiskelumaailma on muuttunut. Sen voi huomata sekä opettajien että opiskelijoiden arjessa lähiopetuksen vähentymisenä, lisääntyneenä etäopiskeluna, usein lähes ruuhkattomana aamuna koulun ala-aulassa ja jossain määrin myös pienempinä osallistujamäärinä tällä haavaa osaksi vapaaehtoiselle lähiopetukselle.
120
07.11.2014
Maailmanvalloitus Ruiskadun tyyliin
TUOgether - clash of cultures Yksi ilta. Yksi tavoite. Yksi mahdollisuus matkustaa maailman ympäri. Tule tapaamaan opiskelijoita ympäri maailman ja kansainvälisty yhdessä illassa.
119
06.11.2014
Miksi ryhmäytyminen on tärkeää?
Toimiva yhteistyö ei synny itsestään. Ryhmä, joka toimii hyvin yhdessä, onnistuu tehtävässään myös helposti. Ryhmäyttämisen avulla voidaan toisilleen tuntemattomistakin henkilöistä saada aikaan toimiva tiimi.
118
04.11.2014
Päihdetyö on monille mörkö
Kuusi sosiaalialan opiskelijaa pääsi tutustumaan päihdetyön maailmaan. Mielikuvat muuttuivat.
117
20.10.2014
Terveys ja hyvinvointi vahvana kehittäjänä
Koska sosiaali- ja terveysalalla on paljon uusia tarpeita ja kehittämiskohteita, myös Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi -tulosalueella eli TERHYssä ovat muutokset välttämättömiä ja tervetulleita. Pyrimme vastaamaan alan ajankohtaisiin vaatimuksiin monialaisten koulutusten sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeiden avulla.
116
10.10.2014
"Let´s get to know each other” – co-operation between Hamburg University of Applied Sciences and Turku University of Applied Sciences
115
13.06.2014
Kuinka lukiolaisista tehdään tuutoreita?
"Tosi kiva ja monipuolinen päivä. Pääsi tutustumaan uusiin ihmisiin ja sai uusia kavereita. Leikkirastit olivat kivoja ja esiintymiskouluttajan rastilta sai hyviä ohjeita tuutortilanteisiin." Noin totesivat Turun lukioiden opiskelijat, jotka osallistuivat Turun ammattikorkeakoulun fysioterapia-, toimintaterapia- ja sosionomiopiskelijoiden järjestämään vertaistuutorikoulutukseen Ruiskadulla toukokuussa.
114
06.06.2014
Bioanalytiikan opettajat varmistivat opiskelijoiden vaihto-opintomahdollisuuksia Liettuan Vilnassa
Omat kokemuksemme opettajavaihdossa innostavat meitä kannustamaan opiskelijoitamme kokeilemaan opiskelijaelämää kansainvälisessä oppimisympäristössä. Vaihtoviikkomme monipuolisen ohjelman Vilnassa oli suunnitellut Erasmus-koordinaattori Viktorija Kielaite.Hän toimi myös tarvittaessa tulkkina vierailemissamme laboratorioyksiköissä. Vieraanvaraisuus ja myös turvallisuus oli taattu, kun meidät haettiin hotellista ja tuotiin sinne takaisin päivittäin.
113
28.02.2014
Vähän erilainen koulupäivä
Hoitsut, sossut, oppilaskunta! Se on mahispäivä!
112
13.12.2013
Turun Matkailuakatemian seminaari vaikutti monipuolisuudellaan
Lokakuussa 2013 Åbo Akademin tiloissa järjestetty Turun Matkailuakatemian 10-vuotisseminaari sisälsi mielenkiintoisia esityksiä Mustasta turismista aina Kakolan kiehtovaan maailmaan asti.
111
14.11.2013
Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä mielenterveyskuntoutujien arkeen
”Te saisitte tulla tänne vaikka joka päivä!” totesi innokkaasti Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden järjestämään toimintaan osallistunut kohtaamispaikka Kiesin asiakas.
110
12.11.2013
Virkistystä kaikille aisteille
Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin tuki- ja osaamiskeskus Peimarissa koettiin monenlaisia aistimuksia, kun Turun ammattikorkeakoulun monialainen opiskelijaryhmä saapui paikalle kolmena iltapäivänä. Tarkoituksena oli toteuttaa virkistävää toimintaa Peimarin palvelukotien syvästi ja vaikeasti kehitysvammaisille asiakkaille.
109
08.11.2013
AMK-opiskelijat mukana kotouttamisessa
Turun ammattikorkeakoulun sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijat toteuttivat yhdessä Turun ammatti-instituutin Valma-opiskelijoiden kanssa viisi tapaamiskertaa Mahis-projektin tiimoilta. Tapaamisten sisällöt räätälöitiin nuorten toiveiden pohjalta ja niissä perehdyttiin työnhausta ja urheilumahdollisuuksista aina suomalaiseen kulttuuriin ja ensiapuun.
108
06.11.2013
Tarina projektiseikkailijoiden matkasta Kustavin Kipinään
Olipa kerran Kustavin Kipinä. Kipinän kuningas Pekka Kuru tarvitsi apua kuningaskuntansa vierailijoiden lisäämiseksi, ja hän päätti pyytää avuksi joukon Turun ammattikorkeakoulun nuoria urheita projektiseikkailijoita. Seikkailijat lähtivät tutkimusretkelle kuningaskuntaan.
107
05.11.2013
Pienet teot tekevät arjesta erityisen
”Tää oli maailman paras juttu. Voisi olla vaikka joka päivä.” antoi toiminnasta palautetta rouva Kosken palvelutalosta.
106
04.11.2013
"Misä sä olet hyvä?"
Kiinnostaisiko sinua yrittäjyys? Onko sinulla idea, jota et pysty yksin toteuttamaan? Löytyisikö muilta aloilta siihen ratkaisu? Pystyisittekö yhdessä jalostamaan ideasta yrityksen? Minkälaista tietoa ja taitoa sinulla olisi jaettavana omalta alaltasi? Onko monialaisuus tulevaisuutta?
105
01.11.2013
Welcome to Finland and MAHIS project!
The language barrier, challenging target group and little experience. But also discovering new ways to communicate, having fun together and plenty of new experiences. MAHIS was a project that combined students from different backgrounds together.
104
31.10.2013
Karmivaa juhlahumua Satulavuoren koululla
Mitä saadaan, kun samaan projektiin laitetaan nippu sosionomi-opiskelijoita, pari terveydenhoitaja- opiskelijaa, koulun innostavin ja motivoivin opettaja, oppilaskunnan hallitus sekä vapaat kädet toteuttaa lähes mitä tahansa ja rajaksi taivas? Tulokseksi saimme onnistuneet halloween-juhlan, jollaista ei ollut koululla ennen nähty.
103
29.10.2013
Annetaan amiksillekin Mahis osallistua!
Mahis-projekti on sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden yhteistyöprojekti. Sen tarkoituksena on tuoda esiin sekä asiakkaiden osallistamisen että terveyden edistämisen näkökulmaa. Hanke toteutetaan pienissä tiimeissä eri asiakasryhmien parissa. Meidän moniammatillinen ryhmämme toteutti Mahis-projektin yhteistyössä Turun ammatti-instituutin Valma-koulutuksen kanssa. Sen tarkoituksena on sekä vahvistaa maahanmuuttajaopiskelijoiden suomen kielen taitoja että valmentaa heitä tulevia ammattiopintoja varten.
102
11.06.2013
Virkistystoiminta vahvisti vapaaehtoistyöntekijöitä
Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat tarjosivat vapaaehtoistyöntekijöille virkistystoimintaa Turussa. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoista koostunut ryhmä määritteli työskentelynsä tavoitteeksi ”hyvinvoiva vapaaehtoinen”. Projektia kuvasi sen syntyvaiheesta asti käsite osallistujalähtöisyys.
101
06.05.2013
Yhteistyötä A-Killan kanssa
"Yhdessä oloa ja rentoa meininkiä". Tällaisia olivat toiveet yhteiseen päivään. Yhteistyöprojekti oli onnistunut ja mielekäs kokemus. Sairaanhoitaja ja sosionomiopiskelijat yhdessä A-killan jäsenten kanssa järjestivät kevätriehan huhtikuussa.
100
06.05.2013
Children learn multiculturalism by playing at Ruiskatu
What is the result of the Mahis-project of four exchange students and four Finnish students? Lots of laughter, creative ideas and six meetings with family day care children where multiculturalism was the leading idea.
99
23.12.2012
Koulutusten juhlavuosi - in the beginning
Vuonna 2012 Turun ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelma täytti 40 vuotta ja toimintaterapian koulutusohjelma 30 vuotta. Monialaiselle Turun AMK:n opiskelijaporukalle annettiin toimeksiannoksi juhlaviikon tapahtumien organisointi. Toimeksiantaja oli fysio- ja toimintaterapian koulutusohjelmien koulutuspäällikkö Mary-Ann Kaukinen. Opiskelijaryhmä sai juhlaviikon tapahtumien organisointiin täysin vapaat kädet.
98
22.12.2012
Merkittävä SoMe eli sosiaalinen media
Turun Yliopistolla järjestetyssä seminaarissa “Ei siit SoMest mittä appu olis?” käsiteltiin sosiaalisen median tärkeyttä nykyisessä matkailuliiketoiminnassa. Vierailijapuhujat eri matkailualan sektoreilta tulivat siihen tulokseen, ettei matkailuyritys voi päästä huipulle alallaan ilman osallistumista sosiaalisen median maailmaan.
97
11.12.2012
Merry Christmas - Hyvää Joulua
Mitä sinulle tulee mieleen sanasta joulu? ”yhdessä olo ja lämmin tunnelma”, ”hyvä ruoka ja seura”, ”joulupukki ja lahjat”, ”joululaulut, yhdessäolo, laatikkoruoat ja joulurauhan julistus”
96
30.11.2012
30-vuotiasta Validiaa juhlitaan esteettömästi
Turun Validia-palvelut on ollut osa Invalidiliiton asumispalveluita jo vuodesta 1982 lähtien. Palveluihin kuuluvat palveluasuminen, asumisvalmennus sekä päivätoiminta. Toiminnan tavoitteena on tukea asukkaiden itsenäisyyttä, yksilöllisyyttä sekä omatoimisuutta.
95
27.11.2012
Apinointia opiskelijahyvinvoinnin puolesta
Vuoden 2012 monialainen kehittämisprojekti Monkey sai vetäjikseen ennätysmäärän Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut -tulosalueen opiskelijoita. Yli 200 opiskelijasta kootut ryhmät olivat kooltaan noin 20 henkeä. Ei ihme, että toteutuksen aloitusseminaari oli alusta loppuun huikeaa fiilisten nostatusta ja ryhmähengen herättelyä.
94
23.11.2012
Monkeyn imagoa ideoimassa
Miten saada Monkey-brändille lisää näkyvyyttä? Millaisin keinoin voisi tavoittaa uusia toimeksiantajia? Projektiryhmämme haasteena oli ideoida ja toteuttaa Monkeyn yleistä viestintää ja markkinointia. Ratkaisuja etsittiin niin perinteisistä markkinointikeinoista kuin sosiaalisesta mediastakin.
93
23.11.2012
Jokamiehet kokoontuivat Kaarinassa
Miesten hyvinvointitapahtuma Jokamies järjestettiin tiistaina 30.10.2012 Hovirinnan koululla Kaarinassa. Fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnistaan kiinnostuneet osallistujat saivat osallistua monenlaiseen toimintaan. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden Monkey-projektiryhmän ja Kaarinan kaupungin yhteistyöllä koottu tapahtuma keräsi paikalle kaarinalaisia miehiä yli 200. Tapahtumassa riitti monipuolisesti näytteilleasettajia ja osallistuvia tahoja niin Kaarinan terveyskeskuksesta ja TYA:n hiustenleikkuupalvelusta FC Interiin sekä erilaisiin järjestöihin. Nähtävää ja kokeiltavaa löytyi kaikille.
92
14.11.2012
Kyllä minä niin mieleni pahoitin
"Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun poika kutsui jouluksi kotiinsa. Se on isossa kaupungissa se koti, pieni talo isossa talossa, niin kuin ne tuppaavat olemaan." (Tuomas Kyrö)
91
09.11.2012
Onko Hansasta esteettömäksi kodiksi?
Onko Sinun kotisi turvallinen ja esteetön? Kyllästyttääkö kaappeihin kurottelu? Kompuroitko mattoihisi? Unohtuuko liesi päälle?
90
31.05.2012
Kultturellia toimintaa
Mistä on suomalainen kulttuuri tehty? Pullantuoksuisesta letkajenkasta, dementiahiihdosta, serpentiinistä ja rairuohosta. Loppukeväästä toimintaterapeuttiopiskelijat toteuttivat suomalaista kulttuuria esittelevän teemapäivän WinNovan maahanmuuttajaopiskelijoille. Toimintaterapialla voidaan tukea maahanmuuttajien sopeutumista uuteen kulttuuriin.
89
12.05.2012
Uudenlaisen haasteen edessä
”Mikä ihmeen Mahis-projekti? Mitä siinä tehdään? Miten tämä edistää ammattitaitoani?”, kuulin opiskelijatovereitteni (mukaan lukien itseni) suusta kun Mahis-projekti alkoi. Myönnettäköön, että olimme niin sanotusti pihalla kuin lumiukot kun kuulimme projektista. Luulimme, että projekti toteutetaan vanhoilla tutuilla menetelmillä, mutta meidät olikin valittu mukaan kokeilemaan täysin uutta toteutustapaa, joka ei ollut vielä ollut käytössä koskaan aikaisemmin. Kuulimme, että tulisimme olemaan osa moniammattillista projektiryhmää, joka koostuisi sosionomi-, sairaanhoitaja- ja teatteri- ilmaisunohjaajaopiskelijoista.
88
11.05.2012
Maanantai Mahiksia täynnä
Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoista ja työelämän yhteistyötahoista muodostettu Mahis-projekti huipentui tänä keväänä maanantaina huhtikuun 16. päivänä. Kolmen eri tulosalueen opiskelijoista koottujen projektiryhmien uurastus tuotti seitsemän erilaista toimintatuokiota Turun alueella. Yksi näistä monialaisista tiimeistä oli Anonyymit Opiskelijat -niminen projektiryhmä, joka toteutti toiminnallisen iltapäivän Turun A-kilta yhdistyksen kanssa.
87
09.05.2012
Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat Kuovinkadun toimintakeskuksessa
Joukko innokkaita, oppimishaluisia ja optimistisia Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoita otti vastaan mielenkiintoisen tehtävän luoda Kaarinaan vanhusten päiväkeskuksen asiakkaille yhteisöllinen ja innostava iltapäivä. Opiskelijajoukkomme yhdisti terveys- ja sosiaalialan opiskelijoiden kuntoutuksen osaamisen teatteri-ilmaisuohjaajien draamalliseen tietotaitoon.
86
08.05.2012
Mitä olikaan 50-luvulla?
Kotikunnas on Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n ylläpitämä ikäihmisten asuin-, hoiva- ja ryhmäkoti. Järjestimme taloon osana moniammatillista Mahis-projektia toimintailtapäivän, joka koostui 50-lukulaisen elämän muistelutilaisuudesta muistisairaiden päiväryhmäläisille sekä tanssiaisista 50-luvun hengessä kaikille halukkaille. Projektiryhmämme oli moniammatillinen tiimi, joka koostui sosionomi-, sairaanhoitaja- ja teatteri-ilmaisun ohjauksen opiskelijoista.
85
05.05.2012
Monien mahdollisuuksien Mahis
Monialaisessa Mahis-projektissa teatteri-ilmaisun ohjaaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat pääsivät tekemään yhteistyötä hyvinvoinnin edistämiseksi. Ryhmämme päämääränä oli toteuttaa yhteistyöhanke Turun Seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n kanssa. Suunnittelimme ja toteutimme ohjelmallisen iltapäivän omaishoidon piiriin kuuluvalle senioriryhmälle. Järjestimme tapahtuman yhdistyksen tiloissa pienten esitysten, musiikin, osallistavien harjoitusten ja ulkoilun merkeissä.
84
18.04.2012
Virtuaalisella teknologialla hyvinvointia vanhuksille
Sosiaalinen media on nuorille tuttu juttu, mutta kuinka sitä voisi käyttää vanhuksien hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistämiseen? Viisi restonomiopiskelijaa tutustui kevään projektissaan VIRTU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on parantaa ikäihmisten elämänlaatua helppokäyttöisen videoneuvottelulaitteen avulla.
83
20.12.2011
Seikkaillen Swazimaassa
Elokuun lopulla kesän kääntyessä Suomessa hiljalleen syksyä kohti, pakkasin rinkkani ja lähdin kohti uusia seikkailuja, pienen pieneen afrikkalaiseen valtioon nimeltä Swazimaa. Swazimaa on maailman viimeisiä absoluuttisia monarkioita, ja valitettavasti se komeilee myös maailman HIV- ja AIDS-tilastojen kärjessä. Swazimaassa jopa joka neljännellä kansalaisella on HIV tai AIDS, ja suurin osa sosiaalipalveiluista pyörii enemmän tai vähemmän sairauden ympärillä.
82
15.12.2011
Elämää Botswanan auringon alla
Olipa kerran kaksi suomalaista opiskelijatyttöä, jotka lähtivät 25.8.2011 opiskelu- ja harjoittelu-vaihtoon Botswanaan tietämättä maasta käytännössä yhtään mitään. He saapuivat maan pääkau-punkiin Gaboroneen ja päätyivät opiskelemaan Botswanan yliopistoon kahdeksi kuukaudeksi sosi-aalialaa. Samalla he suorittivat harjoittelujakson paikallisessa orpokodissa.
81
08.11.2011
To Overcome Daily Challenges at Welfare Day
Voi hyvää päivää!- Welfare day is arranged according to TUO’s wishes. TUO’s concerns are especially students managing with stress and school work, bullying, sexual harassment, dropping out of school and students getting ill. The purpose of this event was to give students new resources, ideas for hobbies and support a healthy lifestyle which helps student’s physical and mental endurance. In following, the small working groups tell about the things they do in this project and the reasons behind them.
80
07.11.2011
Ennakkoluulot on tehty voitettaviksi
Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut-tulosalueen yhteinen Monkey, monialainen kehittämisprojekti, on herättänyt monia erilaisia tunteita aiempien vuosien opiskelijoiden keskuudessa. Kokemukset ovat olleet sekä positiivisia että negatiivisia. Nämä aikaisemmista kokemuksista syntyneet mielipiteet kärjistyivät ja levisivät tämän syksyn projekteja aloittavien opiskelijoiden joukkoon kuin kulovalkea. Ennakkoluulot olivat siis suuret. Projektin ollessa nyt jo loppusuoralla tuntuu kuin ennakkoluulot olisikin voitettu ja projektista olisi nautittu täysin rinnoin.
79
05.11.2011
Luomu ei ole lähiruokaa eikä lähiruoka välttämättä luomua
Luomuruuasta puhutaan mediassa suhteellisen paljon, ja se herättää ihmisissä hyvinkin ristiriitaisia mielikuvia. Mutta mitä sitten ymmärretään käsitteellä lähiruoka? Lähiruoalle ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää, mutta usein sitä, pääasiassa virheellisesti, pidetään luomuruoan synonyymina.
78
05.11.2011
Energiaa yhteistyöstä ja ryhmästä
Syyskuussa alkoi Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut-tulosalueen monialainen kehittämisprojekti, MONKEY, monien eri toimeksiantajien kanssa. Meidän tehtävänämme on järjestää Turun vanhuspalveluiden omaisten hyvinvointipäivä. Ryhmämme kostuu fysioterapeutti-, toimintaterapeutti-, estenomi-, restonomi-, sosionomi- sekä tradenomiopiskelijoista.
77
03.11.2011
Ratkaisu yksinäisyyteen hyvinvointiteknologiasta?
Tutkimusten mukaan joka kolmas vanhus kokee itsensä jossain määrin yksinäiseksi. Luku kuulostaa huolestuttavan suurelta, eikä asiaan tunnu löytyvän helppoa ratkaisua. Kuntien resurssit riittävät juuri ja juuri vanhusten fyysiseen hoitoon, mutta kuka hoitaa psyykkisen ja sosiaalisen puolen? Piileekö ratkaisu hyvinvointiteknologiassa?
76
01.11.2011
Selvä suunta – Mistä on meidän projektimme tehty?
Aikaa kaksi kuukautta ja kaksi päivää, 17 toisilleen vierasta opiskelijaa, yhteisenä tavoitteena rakentaa onnistunut projekti. Lisämuuttujina opettajatuutori, toimeksiantajat ja kaikki muut projektiin osallistuvat. Me olemme Selvä Suunta -ryhmä, ja meidän tehtävänämme on tuottaa video sekä ryhmätapaamisen suunnitelma aiheesta seniorien hyvinvointi.
75
01.11.2011
Moniammatillisesti rikkauteen
Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut-tulosalueen Monkey-projektin alkaessa tunteet olivat sekavat. Tuleva tehtävä vaikutti suurelta ja haastavalta. Eniten mietitytti, tulisiko moniammatillisesta projektista entistä hankalampi, kun soppaa olisi hämmentämässä useampi kokki.
74
21.10.2011
Projektiryhmässä kunnioitetaan toista ja pidetään hauskaa
Yksi projekti, 16 opiskelijaa kuudesta eri koulutusohjelmasta ja kaksi kuukautta – lähtökohta on mielenkiintoinen. Toisessa tapaamisessa äänestetään pelisäännöt. Tärkeimmäksi nousee toisten kunnioittaminen, kolmanneksi tulee sääntö: pidä kivaa. Kun ryhmä pääsee vauhtiin, ideoita ja naurua riittää.
73
27.05.2011
Intensiiviopintojaksolla Liettuassa
Syksyllä 2010 palvelujen tuottamisen ja johtamisen opiskelijoilla oli mahdollisuus hakeutua EU- projektiin. Intensive Program ”Fostering responsible tourism in higher education” (IP Forte 3 -projekti) on EU- rahoitteinen ja sen tarkoituksena on edistää kestävän kehityksen mukaista matkailua Euroopassa. Projekti järjestettiin tänä keväänä kolmannen kerran ja se ajoittui maalis- huhtikuuhun. Tällä kertaa isäntämaana toimi Liettua. Projektiin osallistui jälleen viisi maata: Suomi, Liettua, Belgia, Espanja sekä Hollanti. Jokaisesta maasta osallistui projektiin viisi opiskelijaa ja meidän koulustamme osallistuneet restonomiopiskelijat olivat toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoita. Suomen tiimin ohjaavana voimana toimi tehokas opettajakaksikko Inna Levanto ja Susanna Saari, jotka ovat olleet projektissa mukana alusta alkaen.
72
12.04.2011
Yhteisöllisyyttä tukemassa
Sosionomiopiskelijat työstävät nyt keväällä yhteisöllisen työn opintojaksoon liittyviä projekteja erilaisten toimeksiantajien kanssa. Oma projektimme toteutettiin yhteistyössä Turun Ammatti- instituutin Tommilankadun yksikön valmentavan ja kuntouttavan luokan kanssa.
71
05.04.2011
RESTO-tietotaitokilpailu palaa Turkuun
RESTO-tietotaitokilpailu juhlii 10-vuotista taivaltaan Lemminkäisenkadun toimipisteessä 7. - 8.4.2011. Kaksipäiväisessä kilpailussa mitataan restonomiopiskelijoiden tietoja ja taitoja sekä liiketalous-, matkailu-, ravitsemus- ja talousosaamisessa. Samaan aikaan RESTO:n kanssa alan opettajat kokoontuvat kollegatreffeille alan tulevaisuuden merkeissä. Sekä kilpailu että kollegatreffit huipentuvat perjantaina 8.4 juhlavasti Oscar-gaalaan VPK:n talolla. Vuonna 2011 parhaan restonomijoukkueen tittelistä kisaa 18 joukkuetta eri puolilta Suomea.
70
31.03.2011
Mitä SINÄ haluaisit tehdä yhdessä? – Yhteisöllisyyttä Nuortentalolla
– Voi ei! Aika kuluu niin nopeasti kun on hauskaa tekemistä! Näin totesi eräs Nuortentalolla asuva nuori, kun levyraati oli lopuillaan. Toisen vuoden sosionomiopiskelijat toteuttivat Turun Nuortentalolla yhdessä asukkaiden kanssa kolme yhteisöllistävää, nuorten ideoista suunniteltua toimintatuokiota.
69
22.11.2010
Sosionomiopiskelijat mukana ideoimassa senioreiden palveluja Raisioon
Kiireiseen opiskelusyksyyn positiivisen lisänsä toi Turun ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman Tukialus-projekti. Oman toimeksiantomme myötä pääsimme tutustumaan Raision kaupungin uuden vanhusneuvolan eli senioreille tarkoitetun matalankynnyksen neuvontapaikan ideointiin ja perustamiseen. Tarkoituksena oli, että neuvontapaikka sisältäisi palveluneuvonnan lisäksi myös monenlaista toimintaa senioreille sekä mahdollisuuden ihmisten kohtaamiseen. Vastuu tuntui suurelta, mutta tartuimme siihen pelottomasti ja valmiina tuomaan uusia ideoita Raision senioreiden iloksi.
68
20.11.2010
Yrittäjyys ja sosiaalialan opinnot
Sallyn tarkoituksena oli käynnistää yrittäjyyspolku Turun AMK:n sosiaalialan opintoinnoissa. Projektissa selvitimme kiinnostusta yrittäjyyteen, kartoitimme sosiaalipalveluyritysten toimintaympäristöä lähialueella, hankimme yhteistyökumppaneita, sekä järjestimme yrittäjyyden starttipäivän.
67
16.11.2010
Finengelskaa Vancouverissa!
Tervehdys Atlantin toiselta puolelta, itse asiassa Tyynenmeren rannalta Vancouverista, Kanadasta. Olen kolmannen vuoden sosionomiopiskelija ja suoritan kahta opintoihini liittyvää harjoittelua sekä yhtä projektia täällä Kanadassa, Finnish Home -nimisessä vanhainkodissa. Astukaapa siis kanssani hetkeksi Vancouveriin.
66
09.11.2010
”Onpa aika lälliä, niinku tyynyn höyheniä”
Sapere on Lapsille suunnattu ruoka- ja ravitsemuskasvatusmenetelmä, jossa käytetään kaikkia viittä aistia: tuntoa, näköä, kuuloa, makua ja hajua. Se on ranskalaisen Jacques Puisasin kehittämä menetelmä, ja sen tarkoitus on luoda lapselle myönteinen suhde ruokaan ja syömiseen.
65
08.11.2010
Projekti mahdollistaa ja luo onnistumisen kokemuksia
Mitä syntyy, kun 18 toisilleen lähes tuntematonta opiskelijaa istutetaan saman pöydän ääreen? Ryhmä pitäisi saada työskentelemään tiiminä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhtään helpommaksi tilannetta ei tee se, että aikaa on vain kaksi kuukautta ja jokaisella omia henkilökohtaisia velvoitteita. Lopputulos voi olla kaaos, katastrofi tai onnistunut hyvinvointipäivä Turun ammatti-instituutin opiskelijoille.
64
05.11.2010
Tutkimusmatka projektityöskentelyn maailmaan
Ryhmämme monialaisen kehittämisprojektin toimeksianto syksyllä 2010 on ollut järjestää Starkille kolme erilaista asiakastapahtumaa. Koska Starkki on rautakauppa eikä varsinaisesti kuulu kenenkään ryhmämme opiskelijan omaan alaan, on projektin tekeminen ollut meille kuin tutkimusmatka tuntemattomaan.
63
04.11.2010
Elämän viidakossa tapaat arjen apinasankareita
Parisuhde. Päihteet. Seksi. Opiskelu. Arki. Elämänhallinta. Raha. Nämä asiat ovat vain jäävuorenhuippu aiheista, jotka huolettavat nuoria aikuisia. Askel teini-iästä aikuisuuteen tuo mukanaan humalluttavan vapauden lisäksi vastuuta omasta itsestä ja elämästään. Älä jää yksin vaan liity pingviinilaumaan!
62
19.10.2010
Hevosia ja stetsoneita - esteetön virkistyspäivä Validian asukkaille
Villin lännen meininkiä Hyvinvointialojen opiskelijoiden tapaan Hevonkeitaalla. Hyvinvointiprojekti ”Vire – iloa elämään” on osa Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelujen monialaista kehittämiprojektia, MONKEYtä. Projektimme tavoitteena on järjestää virkistyspäivä Invalidiliiton Asumispalvelut Oy, Turun Validia palvelun asukkaille.
61
10.06.2010
Arkipelag-projekti osana nuorten tanssijoiden hyvinvoinnin edistämistä
Turun ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoista osa sai tänä keväänä toteutettavakseen projektin yhteistyössä Tanssikoulu Arkipelagin kanssa. Opiskelijoilla oli mahdollisuus tutustua lasten ja nuorten fysioterapian toteutukseen. Tanssijoille tarjoutui tilaisuus saada tietoa omasta kehostaan ja ohjeita tanssiharrastuksen tueksi.
60
24.05.2010
Mikä ihmeen EUCAPA?
Joukko fysioterapiaopiskelijoita ilmoittautui 6.5.2010 klo 8.30 Jyväskylän messu- ja kongressikeskus Paviljonkiin konferenssiin, josta he olivat puhuneet jo viikkoja. Matkat ja majoitus olivat jo hyvissä ajoin varattuna. Hämmästykseksemme Paviljonki oli saapuessamme vasta heräilemässä tulevaan konferenssipäivään. Kolmen seuraavan päivän aikana tarkoituksenamme oli tutustua mahdollisimman laajasti EUCAPAAN eli erityisliikunnan konferenssiin (European Congress of Adapted Physical Activity).
59
21.05.2010
Opintomatka tuhannen ja yhden yön satuihin
Dubai on tullut tutuksi sen erikoisista rakennusprojekteistaan ja viimeaikaisesta talouskriisistä. Tosiasiassa Yhdistyneillä Arabiemiraattikunnilla on matkailun kannalta paljon muutakin tarjottavaa kuin pelkkää luksusta ja ostoskeskuksia. Turun ammattikorkeakoulun matkailu-, majoitus- ja kokouspalveluihin erikoistuneet restonomiopiskelijat tekivät 21.–30.3.2010 opintomatkan kolmeen emiraattiin ja totesivat niiden tarjoavan matkailun sektorilla lähes kaikkea mahdollisesta mahdottomaan.
58
19.04.2010
YHTEISÖLLISYYTTÄ IKÄIHMISTEN KANSSA
Hemmottelupäivä naisille, miestenpäivä, pullantuoksuinen leivontapäivä sekä tanssiaiset. Sosionomi opiskelijat toteuttivat yhdessä Turun lähimmäispalveluyhdistys ry Kotikunnaan henkilökunnan ja asukkaiden kanssa neljä unohtumatonta päivää ikäihmisten hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
57
14.04.2010
Taidetta ja musiikkia pienryhmäkoti Myllylinnan lapsille
Sosionomiopiskelijat toteuttivat yhteisöllisen työn projektinsa eri asiakasryhmille. Meidän ryhmämme matkasi Kakskertaan Myllylinnan pienryhmäkodin lapsien iloksi. Järjestimme viisi toiminnantäyteistä kertaa, joiden aiheina oli taide ja musiikki.
56
23.02.2010
Culture with a twist -konferenssi: turistin osallistuminen kulttuurimatkailun tuottamiseen
European Cultural Tourism Network (ECTN) järjesti Turussa 23.-24.9. konferenssin, jossa käsiteltiin kulttuurimatkailun kehittämistä Euroopassa. Eri puolilta Eurooppaa saapuneet puhujat käsittelivät sitä, miten kulttuurimatkailusta ja sen kohteista voidaan saada menestyksekkäitä ja houkuttelevia. Yksi merkittävä esityksissä esiin noussut asia oli turistien osallistuminen kulttuurimatkailun tuottamiseen.
55
11.12.2009
Huomisen hotelli esittelee tulevaisuuden trendejä
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat, Hotel Haaga ja ohjelmistokehitysyhtiö Triventum Oy ovat luoneet Helsingin Best Western Hotel Haagaan kaksi tulevaisuuden hotellihuonetta. Toisen huonekonseptin aiheena on yhteisen maapallomme säilyminen ja sen hyväksi toimiminen, kun taas toinen huonekonsepti keskittyy teknologiseen kehitykseen ja teknologialla leikittelyyn.
54
08.12.2009
Herrankukkaro Oy: muutakin kuin pelkkä kokouspaikka
Turun ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden restonomiopiskelijat osallistuivat 23.- 24.9.2009 järjestettyyn European Cultural Tourism Network -konferenssiin. Konferenssin teemana oli tänä vuonna ”Culture with a twist”, eli kulttuurimatkailun miettiminen uusin keinoin. Paikalla oli kulttuuri- ja matkailualan toimijoita niin Suomesta kuin ulkomailtakin.
53
01.12.2009
Helsingissä oppimassa ja näkemässä – Hotelli Haven
Eräänä syksyisenä aamuna pakkasimme itsemme luokan kanssa bussiin ja suuntasimme kohti Helsinkiä. Tarkoituksena oli vierailla parissa eri hotellissa, Designmuseossa ja tutustua Haaga-Helian tulevaisuuden hotellihuoneeseen. Käsittelen artikkelissani viiden tähden Haven-hotellia, joka teki minuun suuren vaikutuksen laadukkuudellaan ja nykyaikaisuudellaan.
52
01.12.2009
Hotel Haven – lasi samppanjaa, kiitos!
Helsingin sydämessä, Uudenmaankadulla sijaitseva Hotel Haven on aivan omaa luokkaansa. Hotelli on ainutlaatuinen, persoonallinen ja piristävä lisä kaupungin tasapaksuun hotellitarjontaan. Suomen ensimmäinen Small Luxury Hotels of the World -ketjuun kuuluva Hotel Haven tarjoaa upeiden puitteiden lisäksi ammattitaitoista ja välittävää palvelua sekä kolmen tasokaan ravintolan palvelut.
51
26.11.2009
Paluu historian havinaan
European Cultural Tourism Networkin (ECTN) vuosittainen kongressi kokosi tänä vuonna Turkuun kulttuuri- ja matkailualan toimijoita sekä Suomesta että ulkomailta. Kaksipäiväisen kongressin teemana oli ”Culture with a twist”, kulttuurimatkailun uusien tuulien kehittäminen. Kongressissa kuultiin monia mielenkiintoisia puheenvuoroja, joista yksi mieleenpainuva oli Ulla-Maija Nikon esitys hiukan erilaisesta ohjelmapalveluyrityksestä, roolipelejä tuottavasta Dominopol Oy:stä.
50
04.11.2009
HyvinvointiTV:n kautta jaetaan arjen ilot ja surut
Yksinäisyys kohtaa monen ikääntyvän, päivät täyttyvät kotitöistä ja hiljalleen sosiaaliset suhteet hiipuvat. Kuusi tunnetyötä tekevää salolaista ikääntyvää omaishoitajaa sai mahdollisuuden osallistua vertaistukea luovaan kehittämisprojektiin.
49
03.11.2009
Projektiseikkailu sijaishuollon maailmaan
Sosiaalialan koulutusohjelmaan sisältyy olennaisena osana projektityöskentely työelämän yhteistyökumppanien kanssa. Osana ammatillista kasvua sosionomiopiskelijat osallistuvat syksyn 2009 aikana Tukialus-hankkeen projektien toteutukseen. Neljästä kahdeksaan opiskelijasta koostuvat ryhmät lipuvat emoaluksesta erilleen, muodostaen kuusi eri projektiseikkailua. Tämä on tarina yhden pikkualuksen matkasta tyynten ja myrskyjen keskellä.
48
03.11.2009
Hyppy tuntemattomaan
Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoina saimme mahdollisuuden osallistua Tukialus-projektiin, jonka toimeksiantajana toimi Ulvilan lastentalo. Tehtävänämme oli tutustuttaa lastentalon henkilöstöä sekä Turun alueella sijaitsevan perhekodin työntekijät itsellemmekin vieraaseen Adobe Connect Pro -verkkoneuvotteluvälineeseen. Lisäksi saimme laatia Ulvilan perhetyöhön menetelmäkansion, joka sisältää videotekniikkaa hyödyntäviä menetelmiä.
47
02.11.2009
Matkalla designin maailmaan
Torstaina 1.10.2009 matkailun suuntautumisessa opiskelevat restonomiopiskelijat pääsivät tutustumaan suomalaiseen designiin, Helsingin Design-museon toiminnallisen kierroksen kautta. Kierroksen aikana opiskelijat saivat kuulla suomalaisen designin historiasta ja pääsivät luomaan myös ihka omaa designia. Museon ylemmässä kerroksessa meneillään oleva remontti ei latistanut tunnelmaa, vaan museossa viettämämme kaksituntinen kului hetkessä.
46
27.10.2009
Haasteet on tehty ylitettäviksi
Projektityöskentely on ollut Monkey-projektissa haastava, mutta positiivinen kokemus. Jokainen projektia mukana työstämässä ollut on saanut tilaisuuden oppia projektista jotain uutta – jos ei muuta, niin ainakin suuressa ryhmässä toimimista.
45
27.10.2009
Varrella virran
Projektimme toimeksianto oli sellainen, että se sai alussa aikaan pienen shokin ryhmän keskuudessa. Kukaan ei tuntunut ensimmäisinä päivinä käsittävän, mitä ja miten meidän tulisi tehtäväämme lähestyä. Onneksi kaikki kirkastui kuitenkin ja saimme projektin rattaat pyörimään.
44
27.10.2009
Hyvä tiimiytyminen johtaa muuallekin kuin hyvään arvosanaan?
Ryhmäytyminen ja tiimiytyminen saattaa olla joskus vaikeaa suurelle porukalle. Ryhmäytymiseen on annettava aikaa ennen ”kunnon” töiden aloittamista. Joillekin ryhmäläisille saattaa tiimiytymisen yhteydessä käydä kuitenkin niinkin onnekkaasti, että he löytävät ryhmästään uuden, hyvän ystävän.
43
25.10.2009
Turun AMK ja Kaarinan Ura yhteistyössä nuorten toiminnan puolesta
Monkey-projektin alun epävarmuus ja monet kysymykset ovat vaihtuneet oman projektityöskentelyn kehittymiseen ja tietoisuuteen Kaarinan nuorten kiinnostuksen kohteista ja toiveista. Tuloksena on toimintasuunnitelma Kaarinan Uran nuorisojaostolle.
42
20.10.2009
Opintomatkalla omaan itseen
Kaksi kuukautta vieraalla maaperällä, matkaseurana reipas tusina entuudestaan tuntemattomia ihmisiä, kaikilla kuitenkin yhteinen päämäärä. Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut-tulosalueen koulutusohjelmien yhteistä Monkey-projektia voisi verrata reppureissuun kaukomaille. Alun hämmennyksen ja uteliaisuuden, ehkä pelkojenkin, jälkeen on valmis matkaan kohti uutta ja tuntematonta. Kokemaan, näkemään ja tekemään yhdessä.
41
20.10.2009
Loppuhuipennus häämöttää Kunnonkoti-projektissa
Kunnonkoti-projekti porskuttaa kovaa vauhtia eteenpäin, vaikka muutoksia toimeksiantoon onkin tullut. Alkuperäisenä tarkoituksenamme oli järjestää kolmipäiväinen avajaistapahtuma Kunnonkodille, mutta matkaan tuli muutama mutka, ja lopullinen työmme on pitää yksipäiväinen opiskelijoille suunnattu avajaistapahtuma tässä esteettömän asumisen malliympäristössä.
40
20.10.2009
iFood Be cleaver, EAT better loppusuoralla
Aika tuntuu lentävän ja h-hetki lähestyy kovaa vauhtia, joten nyt on loppurutistuksen paikka.
39
25.05.2009
Vuorovaikutuksellisuuden merkitys verkko-opetuksessa
Verkko-opiskeluun liitetään usein mielikuva yksinäisestä puurtamisesta itsenäisten tehtävien parissa. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla pelkästään tätä, vaan verkkokurssin oppimisalusta voi olla myös vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen kokoontumisareena. Vuorovaikutuksellisuudella on suuri merkitys verkko-opiskelun miellyttävyyden sekä opiskelumotivaation kehittymisen kannalta.
38
25.05.2009
Oppimisvaikeuksien tunnistamisen ja kohtaamisen tärkeys
Erityisopiskelijoiden määrä on kasvanut viime vuosina ja on edelleen kasvussa. Tulevaisuudessa voi suurin osa ammatillisen oppilaitoksen oppilaista olla erityisopiskelijoita. Kilpailukykyisessä oppilaitoksessa oppilasmateriaalin muuttuminen otetaan hyvin huomioon. Kuten kaikille opiskelijoille, myös erityisopiskelijoille on erittäin tärkeää riittävä tuki opinnoissa.
37
25.05.2009
Heleä iho -illassa Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistolla
Opiskelijavoimin järjestetty kauneudenhoitoalan asiakaspalvelutapahtuma Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston kosmetologilinjan tiloissa keräsi mukavan määrän asiakkaita. Tiistai-illan aikana sai jokainen nauttia kosmetologi- ja maskeeraajaopiskelijoiden palveluista. Rentoutua sai muun muassa kasvohoidossa ja meikkauksessa, sekä lisäksi lapset saivat hauskoja kasvomaalauksia.
36
27.04.2009
Kulttuurimatkailua opiskelijabudjetilla
Me, Turun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijat, suoritimme kulttuurisen ympäristön kurssin kenttäosuuden maahanmuuttajien ryhmissä. Lähdimme matkaan oppimaan kulttuurien välisestä kohtaamisesta, mutta palasimmekin takaisin kangaskassit täynnä näkökulmia ryhmän ohjaamiseen.
35
23.04.2009
Sauvakävellen viimaan ja tropiikkiin
Toimintatuokion suunnittelu ja käytännön toteutus vaativat opiskelijalta innovatiivisuutta. Kun kyseessä on elämyksen järjestäminen ryhmälle entuudestaan tuntemattomia, vieraan kulttuuritaustan omaavia ihmisiä, onnistunut lopputulos edellyttää muutakin kuin luovaa hulluutta.
34
23.04.2009
Lapset toisesta kulttuurista
Toimintaterapian opintoihimme kuuluvan kulttuurisen ja sosiaalisen ympäristön kurssilla pienryhmiksi jaettu luokkamme järjesti toimintaa toisen kulttuurin edustajille. Tavoitteena oli oppia ymmärtämään erilaisia kulttuuritapoja ja näin hahmottaa kulttuurisen ympäristön vaikutusta yksilön toimintaan. Lasten kanssa touhuaminen opetti, että lapset ovat lapsia kaikissa kulttuureissa, vaikka erilaisia tapoja onkin.
33
05.12.2008
Opiskelijan ohjauksen kehittäminen e-oppimisalustalla
Tänä päivänä tietoyhteiskunnassa tietokone verkko-yhteyksineen löytyy lähes jokaisen kodista. Tietokone on tullut tutuksi lähes kaikenikäisille ihmisille, se on osa elämäämme. Tämä näkyy myös opettajien ja ohjaajien työssä. Tietokoneen suosio opetusvälineenä on kasvanut, mikä antaa meille ohjaajille uuden näkemyksen opettamiseen sekä ohjaamiseen.
32
04.11.2008
Hyvinvointipalvelujen monialaisen kehittämisprojektin haasteet ja mahdollisuudet
Monialainen kehittämisprojekti Monkey 2008 oli varmaan monelle iso ja ehkä jopa hieman pelottavakin haaste. Projektissa opiskelijat on jaettu noin 20 hengen ryhmiin, ja jokaisessa ryhmässä on monen eri alan osaajia, mm. restonomeja, tradenomeja, sosionomeja ja fysioterapeutteja. Ryhmäytyminen ja yhteisten toimintatapojen luominen näin isossa ryhmässä ei ole toteutunut hetkessä, ja se on vaatinut oman aikansa ja panostuksensa. Olemme käyneet yhdessä monia keskusteluja projektin haasteista, ja nämä keskustelut ovat varmasti olleet yksi hyvä keino ryhmätymisessä.
31
04.11.2008
Muistojen Sarka herättelee ikäihmisiä
Heitetään yhteen ikäihmiset, Sarka-museo, tuoksut, tunteet, historia, innostuneisuus ja Monkey-projekti. Saadaan hämmentävä yhtälö. Vajaa kaksi kuukautta aikaa tehdä ikäihmisille toimintapaketti, jolla olisi tulevaisuudessakin vielä käyttöä. 19 projektin osallistujaa, toisilla enemmän kokemusta, toisilla vähemmän. Eri alojen opiskelijoita, paljon tietoa ja intoa. Soppa, josta olisi tultava jotain todellista.
30
23.09.2008
Keltanokkabileiden yhdistävä voima
Turun ammattikorkeakoulun Keltanokkabileet kokosivat 11.9.2008 yli 1200 uutta opiskelijaa eli keltanokkaa yhteen. Tänäkin vuonna bileiden yksi päätarkoituksista, eli opiskelijoiden tutustuttaminen toisiinsa, onnistui hyvin.
29
27.05.2008
Sosionomiopiskelijat ja työelämän kumppanit yhteistyössä
Turun ammattikorkeakoulun toisen vuoden sosionomiopiskelijoiden kevät 2008 on edennyt yhteisöllisen työn opintokokonaisuuden puitteissa. Opintokokonaisuuden opetus on toteutunut suurimmaksi osaksi projektiopiskeluna työelämälähtöisissä projekteissa, jota on tuettu PBL-työskentelyllä. Tavoitteena on ollut mm. auttaa meitä tulevia sosiaalialan ammattilaisia verkostoitumaan.
28
05.02.2008
Elämää soluasunnossa – ”Onnelliset neliöt”
Elämää soluasunnossa – ”Onnelliset neliöt” Monille opiskelijoille Turun ylioppilaskyläsäätiön mainostamat ”onnelliset neliöt” tarkoittavat yhdessä asumista soluasunnossa. Samaan asuntoon voi muuttaa opiskelijoita ympäri Suomea, eri lähtökohdista ja eri ikäluokista. Voivatko toisilleen tuntemattomat, erilaiset ihmiset tulla toimeen keskenään? Onko soluasunnossa tyytyväisiä asukkaita?
27
22.01.2008
Arkiliikunta osana opiskelijan elämää
Säännöllinen ja oikealla tavalla suoritettu liikunta ylläpitää ja edistää terveyttä. Kuntoilun myötä hengityselinten, sydämen ja verenkiertoelimistön kunto paranee ja kestävyys lisääntyy. Myös paino pysyy aisoissa ja stressinsietokyky paranee.
26
16.01.2008
Ammatinvaihto mielessä
"Kun työ on ilo, elämä on nautintoa! Kun työ on velvollisuus, elämä on orjuutta." - Maksim Gorki
25
16.01.2008
Opiskelutaidot ruosteessa välivuoden jälkeen
Monet opiskelijat, jotka aloittavat opiskelun yhden taikka useamman välivuoden jälkeen, joutuvat pohtimaan, mistä jo aiemmin olemassa olleet opiskelurutiinit löytyisivät uudelleen. Pitkä tauko opiskelusta voi herättää kysymyksen – osaanko enää opiskella?
24
16.01.2008
Yksinhuoltaja opiskelee
Opiskelu vaatii töitä, töitä ja töitä. Opiskelijan kiperimmät kysymykset liittyvät ajankäyttöön, rahatilanteeseen ja omaan jaksamiseen. Yksinhuoltaja painii samojen pulmien kanssa – mutta hänen lisäkseen lapset tarvitsevat oman osansa näistä resursseista, eikä kotona ole toista aikuista jakamassa töitä ja vastuuta. Miten opiskelu hoituu Ruiskadun yksinhuoltajilta? Olisiko verkostoitumisesta hyötyä?
23
16.01.2008
Täytyykö terveysalalla olla terve?
Opiskelun alkaessa joutuu moni opiskelija miettimään ajankäyttöään uudestaan. Milloin käy koulussa, harrastaa ja viettää sosiaalista elämää? Eikä sovi unohtaa, kuinka paljon läksyihin ja tenttiin lukemiseen kuluu aikaa, puhumattakaan lähes välttämättömästä työssä käymisestä opiskelun ohella.
22
14.01.2008
Ryhmästä voimaa!
Hyvä ryhmähenki on voimavara. Se on rikkaus. Hyvähenkinen ryhmä antaa jäsenilleen voimaa ja tukea selvitä rankoistakin tilanteista. Hyvä ryhmähenki on lahja, jota pitää vaalia. Ilman työtä se ei myöskään jaksa loputtomiin hehkua. Hiileen pitää puhaltaa.
21
20.11.2007
Monkey yhdistää erilaiset oppijat
Turun ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluiden alojen opiskelijoita kokoontui maanantaina 12.11.2007 Lemminkäisenkadun toimipisteeseen kertomaan yhdeksän viikon aikaansaannoksistaan opiskeluprojektissa. Kyse oli Monkey-projektin loppuseminaarista, joka nähtiin ja koettiin tänä syksynä ensimmäistä kertaa. Mukana oli yhteensä 11 toisistaan poikkeavaa toimeksiantajaa, noin 200 hyvinvointialojen opiskelijaa sekä jokaisen projektiryhmän valmentajat. Monkey on monialaisuuden kehittämisprojekti, jossa hyvinvointipalveluiden alojen opiskelijat yhdistävät voimansa ja vastaavat työelämän toimeksiantajien todellisiin haasteisiin.
20
18.01.2007
Asumislisää, kyllä kiitos
Olipa kerran opiskelijatyttö ja hänen työssäkäyvä poikaystävänsä. Tyttö ja poika muuttivat yhteen asumaan. Hyvin pian tyttö huomasi olevansa rahan tarpeessa, koska pelkkä opintotuki ei tuntunutkaan riittävän elämiseen.
19
18.01.2007
Opiskeleminen teettää töitä myös ammattikorkeakoulussa
Opiskelu ammattikorkeakoulussa vaatii todella paljon aikaa ja panostusta. Jos siis olet periksiantamaton, sinulla on vahvat istuinluut ja olet valmis uhraamaan lähes kaiken vapaa-aikasi opiskelulle, saatat onnistua raivaamaan tiesi opintojen päätökseen saakka.
18
18.01.2007
Töitä opiskelun ohella – liian suuri taakka?
Osalle opiskelijoista työnteko opiskelun ohella on ehdoton ei. Osa taas valitsee työnteon, koska ei ole valmis luopumaan normaalista arkirytmistään edes opiskelun kustannuksella. Se, miten kukin tekee valintansa, riippuu vain yksilön omista tavoitteista ja käsityksestä omasta jaksamisestaan.
17
18.01.2007
Tietokone välttämättömyys opiskelussa?
Tietokone välttämättömyys opiskelussa? "Palauta tehtävä sähköisesti." "Tekstin tulee olla koneella kirjoitettu." "Käytäthän työssäsi useampaa nettilähdettä." Opiskelussa tietokone tuntuu olevan nykyään välttämättömyys. Jokaisella opiskelijalla tulisi olla käytössään tietokone, internet ja tulostin.
16
17.01.2007
Tietokoneajan ongelma opiskelijalle
Korkeakouluopintojen alkumetreillä opiskelijat huomaavat tarvitsevansa tietokonetta päivittäin. Suurin osa koulutehtävistä pitää tehdä tietokoneella. Monille tämä voi olla helpotus, mutta entäpä ne opiskelijat, joilla konetta ei omasta takaa ole?
15
17.01.2007
Paluu kouluelämään kahden vuoden tauon jälkeen
Miltä tuntuu, kun on päässyt pienen tauon jälkeen taas kiinni opiskelijaelämään? Kunnianhimoisia tavoitteita on kasapäin mielessä ja valoisa tulevaisuus pilkottamassa edessäpäin. Mutta mistä eväät alkaa reilun kolmen vuoden opiskelurupeama, kun opiskelurutiini on täysin kadoksissa?
14
17.01.2007
Internet – opiskelijan tärkein työväline?
Olisiko opiskelusi mahdollista ilman internetiä? Mihin kaikkeen tarvitset sitä opiskelussasi? Internet on muodostunut lähes tärkeimmäksi työvälineeksi opiskelijalle. Melkein kaikkiin mahdollisiin mieltä askarruttaviin opiskeluun liittyviin kysymyksiin löydät vastauksen internet-sivustoilta, tai ainakin löydät yhteystiedot, joiden avulla voit lähteä etsimään vastauksia.
13
17.01.2007
Minustako toimintaterapeutti?
Kuullessani ensimmäistä kertaa termin toimintaterapia en tiennyt kyseisestä alasta juuri mitään. Mitä toimintaterapeutit oikeastaan tekevät? Missä alaa voi opiskella? Tai mitä opiskelu sisältää?
12
17.01.2007
Opiskelun ja perhe-elämän yhdistämisen vaikeus
Monen opiskelijan elämä on kiireistä – toisilla aika kuluu lähes pelkän opiskelun parissa, toisilla sitä vievät myös työ ja harrastukset. Oman vaikeutensa ajankäyttöön tuo myös se, kun pitäisi saada aika riittämään opiskelun ohella myös perheelle. Miten siis jaksavat perheelliset opiskelijat?
11
17.01.2007
Kuka, mitä, missä, milloin? – Moniammatillista yhteistyötä opiskelussa ja työelämässä
Moniammatillista yhteistyötä päästiin kokeilemaan 19.–20.10.2006 Accessibility and Equal Opportunities -seminaarissa Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun toimipisteessä. Miten pääsisi paremmin sisälle tulevaisuudessa häilyvään työelämään ja sen vaativaan yhteistyöverkostoon, askarrutti eri vuosikurssien fysioterapeutti-, toimintaterapeutti- ja sosionomiopiskelijoita.
10
17.01.2007
Uudelle opiskelupaikkakunnalle muuttaminen askarruttaa
Opiskelupaikan vastaanottaminen on mukava asia, mutta se voi tuntua myös pelottavalta. Pelottaa irtautua tutusta ja turvallisesta ympäristöstä ja kavereista, mutta toisaalta on halu kokeilla omien siipien kantavuutta.
9
17.01.2007
Hyvä olo -ryhmä: oppia ja iloa opiskelijoille ja ryhmäläisille
Toimintaterapeuttiopiskelijat Päivi Silokangas ja Ulla Suosalo toteuttivat keväällä 2005 opinnäytetyönään Hyvä Olo -ryhmän pilottiprojektin. Positiivisen palautteen pohjalta samankaltaista ryhmää ryhdyttiin suunnittelemaan jatkettavaksi toimintaterapian Ruisklinikalla syksyllä 2006. Silokankaan ja Suosalon opinnäytetyö ”Hyvä Olo -ryhmä: kehitysvammaisten aikuisten elintapamuutoksia edistävä kurssi” loi suurpiirteiset puitteet uuden ryhmän suunnittelulle.
8
13.05.2005
Osuuskunta elää ja voi hyvin ? vai voiko?
Turun ammattikorkeakoulussa voi nyt harjoittaa osuuskuntatoimintaa. Osuuskunta tarkoittaa ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille mahdollisuutta tutustua yritysmaailmaan ja sen pyörittämiseen.
7
13.05.2005
Mikä on laajakaistayhteys?
Laajakaista on aina auki oleva kiinteähintainen Internet-yhteys. Liittymässä on kiinteä kuukausimaksu, eli hinta on aina sama, vaikka Internet-yhteys olisi auki jatkuvasti. Liittymä soveltuu Internetin tehokäyttäjille, joille myös nopeus on tärkeää.
6
13.05.2005
Oskarin-päivää vietetään Turun ammattikorkeakoulussa Loimaan toimipisteessä
Oskarin-päivän viettäminen 1.12. on tullut perinteeksi Loimaalla Turun ammattikorkeakoulun tiloissa, jotka ovat vanhassa Oskari Heikkilän kiinteistössä. Lehtori Katja Repo opettaa Turun ammattikorkeakoulun Loimaan toimipisteessä ja ohjaa osuuskuntaryhmää nimeltä Osuuskunta Loimaan Kaikidea, joka järjesti Oskarin-päivän 1.12.2004.
5
13.05.2005
Loimaan toimipisteessä opitaan työskentelemään projekteissa
Kasvava osaavien projektityöskentelijöiden tarve on pakottanut ammattikorkeakoulut lisäämään projektityöskentelyn opetusta. Loimaan toimipisteen tietojenkäsittelyn koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat jo kolmen vuoden aikana harjoitelleet projektityöskentelyä. Tammikuussa 2005 käynnistyi kolmas tuotantoprojekti, jonka tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat projektityöskentelyn, projektin tuotteen sisällön sekä it-projektinhallinnan saloihin.
4
13.05.2005
Projektina liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma (LTS) on kokonaisvaltainen kuvaus yrityksen toimintaympäristöstä eli markkinoinnista, yrityksen toiminnasta, toimintaperiaatteista ja resursseista. Liiketoimintasuunnitelma tulisi aina laatia kirjallisesti, sillä se toimii työvälineenä yrityksen liiketoimintaa kehitettäessä ja uudistettaessa. Liiketoimintasuunnitelman tekeminen kuuluu 1. opintovuoden opintoihin Turun ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyn opinnoissa.
3
13.05.2005
Tradenomi vs. insinööri: Matkalla maailmalle
Kuka tahansa voi olla nykyään insinööri tai tradenomi. Niin ainakin asiasta tietämättömät voivat sanoa. Onko ilmassa kuitenkin pientä epätietoisuutta siitä, mitä nämä ammattinimikkeet todellisuudessa tarkoittavat?
2
06.05.2005
Yrittäjän asenne on tärkeää myös opiskelussa
Turun ammattikorkeakoulun kauneudenhoitoalan koulutusohjelman opiskelijoiden arjessa tärkeä osa on projektioppimisella ja vuonna 2002 perustetulla osuuskunta Team Estenomilla. Opiskelijat suorittavat kolmannen vuoden opintonsa osuuskunnassa toimimalla. Koulutusohjelman toimintatapa on nyt saanut tunnustusta, sillä se on ehdolla korkeakoulujen laatuyksiköksi yhdessä yhdeksän muun suomalaisen ammattikorkeakoulun kanssa.
1
06.05.2005
Kuinka saada appelsiinista persikka, eli sileän ihon metsästys
Selluliitista käytetään usein kansanomaisempaa, mutta ei juurikaan kauniimpaa, ilmausta, appelsiini-iho. Vertaus appelsiiniin ei tule oranssista väristä, vaan siitä, että ihon pinta muistuttaa tällöin appelsiinin kuoppaista ulkopintaa.