07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Opiskelu ja elämä
 
22.01.2008
Arkiliikunta osana opiskelijan elämää
 
Säännöllinen ja oikealla tavalla suoritettu liikunta ylläpitää ja edistää terveyttä. Kuntoilun myötä hengityselinten, sydämen ja verenkiertoelimistön kunto paranee ja kestävyys lisääntyy. Myös paino pysyy aisoissa ja stressinsietokyky paranee.
Jokainen meistä tarvitsee niin sanottua arkivoimaa päivittäin. Sen avulla jaksamme kepeästi kulkea opiskelu- ja työpaikan portaat, kantaa raskaat koululaukut tai ostoskassit ja ylläpitää ryhtiämme. Joka päivä olisi hyvä harrastaa noin puoli tuntia perusliikuntaa. Hyvää perusliikuntaa on esimerkiksi siivoaminen, kävelylenkki tai vaikka pihatyöt. Tämän lisäksi tulisi harrastaa myös nopeatempoisempaa liikuntaa, jossa syke saadaan nousemaan, pari kertaa viikossa. Tällöin voi lähteä juoksulenkille, jumppaan tai uimaan.
 
Opiskelija ja liikunta
Opiskelijat viettävät paljon aikaa tietokoneella istuen tai työpöydän ääressä tenttikirjoja lukien. Liikunta jää yleensä taka-alalle, koska opiskelu vie niin paljon aikaa. Miksi opiskelijan olisi kuitenkin hyvä harrastaa liikuntaa? Liikunta on hyvä tapa purkaa stressiä. Eikö olekin ihana heittää kirjat vähäksi aikaa nurkkaan ja lähteä ystävien kanssa pienelle kävelylle? Opiskelija saa muuta ajateltavaa, ja mieltä painavat asiat haihtuvat mielestä. Lisäksi runsas tietokoneella istuminen aiheuttaa niska- ja hartiaseudun kipeyttä, mikä voi aiheuttaa päänsärkyä. Ajoittainen venyttely- tai jumppatuokio vetreyttää niska- ja hartiaseudun lihaksia, estää näin päänsäryn ja pitää ryhdin kunnossa.

Näin syksyllä luonto antaa mitä parhaimmat mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen ja samalla henkisen hyvinvoinnin kasvattamiseen. Turussa ja lähiympäristössä on monia hienoja luontopolkuja ja ulkoilureittejä, joissa voi liikkuessaan nauttia luonnon ihmeistä ja antimista. Mikä voisi olla mahtavampi tapa akkujen lataamiseen kuin syksyinen retki luonnon helmassa pitkospuita pitkin kulkien, välillä laavulla leväten ja makkaraa paistaen nuotiotulen iloisesti räiskyessä? Luonto jakaa myös antimiaan tiellä kulkijoille. Retkeilijä voi metsässä kulkiessaan esimerkiksi marjastaa ja sienestää ja tehdä niistä herkkuja ruokapöytään. Tämä on myös mainio apu opiskelijan tiukkaan ruokabudjettiin.

Myös koulu antaa hyvät mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen. Oppilaitokset järjestävät opiskelijoille yhteisiä jumppa- ja sählytunteja, tempauksia ja antavat mahdollisuuden varata salivuoroja. Koulujen käytössä saattaa olla myös oma kuntosali ja uimahalli, jota opiskelijat voivat käyttää. Opiskelijakortilla saa alennuksia myös useilta kuntosaleilta ja ryhmäliikuntatunneilta. Mahdollisuuksia on paljon tarjoilla, ja niihin kannattaa myös tarttua.

Opiskelu vaatii paljon voimia, ja sitä saa päivittäisestä liikunnasta. Liikunnan ei tarvitse olla erillinen harrastus, vaan sen voi yhdistää muuhun jokapäiväiseen toimintaan. Ensi kerralla kun lähdet kouluun, mieti voitko mennä matkan kävellen tai pyörällä. Jos tämä ei ole mahdollista, jää pari bussipysäkkiä aikaisemmin pois bussista, ja kävele loppumatka kouluun. Liikunnasta tulee hyvä olo, ja olet loppupäivän virkeämpi.
 
Kirjoittaja(t):
Lotta Harviainen, Toimintaterapeuttiopiskelija