07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Opiskelu ja elämä
 
12.11.2013
Virkistystä kaikille aisteille
 
Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin tuki- ja osaamiskeskus Peimarissa koettiin monenlaisia aistimuksia, kun Turun ammattikorkeakoulun monialainen opiskelijaryhmä saapui paikalle kolmena iltapäivänä. Tarkoituksena oli toteuttaa virkistävää toimintaa Peimarin palvelukotien syvästi ja vaikeasti kehitysvammaisille asiakkaille.
 
Tunne, koe, kuule
Toiminta toteutettiin toivomusten mukaisesti palvelukotien ulkopuolella. Aistipainotteiset aktiviteetit muodostuivat muun muassa erilaisten materiaalien tunnustelusta, liikunnasta sekä yhdessä musisoinnista ja taiteilusta. Lisäksi projektiryhmä toi harmonikkamusiikkia ja hierontaa suoraan asiakkaiden luo. Näin varmistettiin mahdollisimman monen osallistuminen.

Virkistyspäivien suosituimmaksi aktiviteetiksi osoittautui kaverikoiraryhmä Taikatassujen vierailu. Kennelliiton vapaaehtoistyöntekijöiden toteuttaman toiminnan tarkoituksena on tuottaa iloa ja virkistäviä elämyksiä ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta pitää omaa koiraa.

Peimarin asiakkaita ilahduttamaan saapuneet koirakot saivat runsaasti ihastelua osakseen. Koirakaverien vierailua oli odotettu jo pitkään, ja niitä tultiin tapaamaan useasta palvelukodista. Kaikilla oli hymy herkässä, eikä rapsuttelulle meinannut tulla loppua. ’’Koirat oli ihan yliveto juttu, vois tulla toisenkin kerran’’, kommentoi yksi asiakkaista.
 
Lähihoitajaopiskelijat apuna projektin toteuttamisessa
Moniammatillisuus vietiin aivan uudelle tasolle, kun projektiryhmän monenkirjavan joukon jatkoksi liittyivät Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijat. Yhteistyöstä hyötyivät erityisesti asiakkaat, mutta myös lähihoitajaopiskelijat saivat arvokkaita, uusia kokemuksia – unohtamatta tietenkään projektiryhmää, jolle opiskelijat olivat korvaamaton apu.

Kun tapahtumapäivä sitten koitti, kukapa olisi uskonut, että kehitysvammaiset olivat monelle opiskelijoista uusi, jopa vieras asiakasryhmä. Niin luontevasti ja taidokkaasti opiskelijat toimivat asiakkaiden kanssa, että heidän olisi voinut kuvitella olevan kokeneita konkareita. Parhaan kiitoksen panoksestaan opiskelijat pystyivät varmasti lukemaan asiakkaiden kasvoilta – suut sulivat leveisiin hymyihin, kun asiakkaat saivat paljon jakamatonta huomiota osakseen.
 
"Tulkaa uudestaankin!"
Asiakkaat pitivät kovasti rastien sisällöistä. Erityisesti jo mainitut kaverikoirat herättivät ihastusta ja olivat monen asiakkaan mielestä keskiviikkopäivien paras asia. Askartelupisteellä kuultu livehaitarimusiikki osoittautui myös hyvin pidetyksi. Asiakkaat tuntuivat kuitenkin nauttivan eniten yksilöllisestä huomiosta, jota virkistyspäivien aikana riitti jokaiselle osallistujalle.

Eihän tämäkään projekti tietenkään ihan ongelmitta sujunut. Aktiivisempi mainonta ja parempi tiedonkulku olisivat työntekijöiden mukaan tuoneet enemmän asiakkaita rasteille. Pääosin työntekijöidenkin palaute oli kuitenkin positiivista ja ohjelma sai kiitosta sopivuudesta kaikille asiakkaille. Erityistä huomiota työntekijöissä olivat herättäneet projektiryhmäläisten luontevat ja rohkeat kontaktit asiakkaisiin. ”Innokkaita ja iloisia opiskelijoita on aina kiva nähdä”, virkkoi eräskin työntekijä palautteessaan.

Myös lukuisat hymyilevät kasvot, riemunkiljahdukset ja asiakkaiden vilpittömät halaukset saivat projektiryhmäläiset vakuuttuneiksi siitä, että virkistyspäivien tärkein, nimensä mukainen tavoite oli täyttynyt. ”Ilmoittakaa sitten hyvissä ajoin, kun tulette seuraavan kerran, että pääsen varmasti mukaan!”, kommentoi yksi asiakkaista päivän päätteeksi. Voiko parempaa palautetta saada?
 
Kirjoittaja(t):
Outi Arimaa, Jasmin Laine, opiskelijat