07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Muuta kiinnostavaa
 
18.01.2007
Pilates on kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta
 
Pilates on kehonhallintamenetelmä, jonka avulla saa lisää voimaa ja liikkuvuutta. Se perustuu kehon keskustan hallintaan ja vartalon syvien lihasten vahvistamiseen. Pilates-harjoittelu sopii kaikenikäisille ja –kuntoisille.
Pilates-tunneilla liikkeet suoritetaan oman hengityksen rytmittäminä liikejatkumoina. Tunnit ovat rauhallisia ja keskittyneitä. Harjoitusaika pyhittyy täysin harjoituksen tekemiselle, oman hengityksen ja vartalon tuntemusten aistimiselle. Laatu onkin Pilateksen keskeisiä termejä. Harjoituksen aikana koko huomiokyky menee kehonhallintaan, jolloin työkiireet ja muut stressinaiheet jäävät unholaan.

Pilates-menetelmä on saavuttanut suurta suosiota ympäri maailmaa. Filmimaailman julkkisten ohella nyt aivan tavalliset liikkujat ovat huomanneet menetelmän tuomat monet hyödyt. Kehonhallintaa painottava Pilates ohjaa harjoittelijansa rauhallisten ja keskittymistä vaativien liikesarjojen kautta kohti tasapainoista ja hyvinvoivaa vartaloa. Pilates-menetelmän suosio kertoo siitä, että ihmiset ovat alkaneet kaivata rauhallista harjoitustapaa, joka silti on tehokas ja terveyttä edistävä.

Pilateksen kehitti Joseph Pilates jo 1900-luvun alussa. Suomessa uranuurtajana toimi Marja Putkisto, joka on kehittänyt Method Putkisto –menetelmän ja tuonut Pilateksen Suomeen. Marja putkisto ja fysioterapeutti Jarmo Ahonen aloittivat Suomen ensimmäisen Method Putkisto Pilates –ohjaajien koulutuksen vuonna 2000.
 
Minkälaisia tuloksia Pilateksella voi saadaan aikaan?
Method Putkisto Pilateksen avulla mainostetaan päästävän eroon selkä- ja hartiakivuista ja saavutettavan sulavalinjaisen, trimmatun ja vahvan lihaksiston. Pilates-menetelmä tarjoaa tehokkaan työkalun kaikenikäisille erilaisten kiputilojen ja kehonhallintaongelmien ratkaisemiksesi. Eläkeläisten määrä kasvaa väestön ikärakenteen muuttuessa, ja samalla tuki- sekä liikuntaelimistön vaivojen määrä tulee lähivuosikymmeninä todennäköisesti lisääntymään. Samoin nuorten ja aikuisten liikkumattomuus aiheuttaa yhä useammalle kipuja ja sairastumista.

–Kehoa ei voi jättää vain asiantuntijoiden hoidettavaksi, vaan sitä on huollettava myös itse, toteaa turkulainen Method Putkisto Pilates – ohjaaja Minna Sutela. Hän tutustui Pilates-menetelmään 90-luvun lopulla Saksassa, ja menetelmä kolahti heti. Sutela oli tarmokkaasti jumpannut kehonsa täyteen lihaskireyksiä, mutta kuitenkin syvät lihakset olivat heikkoja. Pilates-menetelmän avulla hän oivalsi, kuinka kehon tuntemus ja pikkutarkat, perusteelliset liikesarjat korjaavat vääriä liikeratoja ja vaikuttavat koko olemukseen positiivisesti. Minna Sutela kuvailee Jarmo Ahosta siteeraten –Method Putkisto Pilates on kehon maisterin tutkinto. Se vaativa prosessi, mutta tulokset ovat palkitsevia.
 
Kenelle Pilates sopii ja minkälaisia tuloksia sen avulla on saanut?
Pilates-harjoittelu sopii kaikenikäisille ja –kuntoisille liikkujille. Sutelan mukaan Pilates-harjoittelussa jokainen oppii omassa aikataulussaan omaa kehoaan ja tarpeitaan kuunnelleen. Hänen asiakkaansa ovat kommentoineet menetelmän positiivisia vaikutuksia seuraavasti: ” Selkävaivani ovat lähes poistuneet” – 45 -vuotias naislääkäri ”Keho on kiinteytynyt ja ryhti parantunut” – keski-ikäinen mies ”Tunnen itseni vahvemmaksi” – 65-vuotias nainen ”Notkeutta ja venyvyyttä on tullut lisää” – 30-vuotias nainen.

Myös fysioterapeutit ovat alkaneet kiinnostua Pilateksen tavasta ymmärtää kehon toiminnallisuutta. Harjoitusohjelma sopii heidän asiakkaistaan monille, kroonisista selkäkivuista kärsiville ja jopa kuntoutusmuotona vaikean leikkauksen jälkeen. Pilates-harjoittelusta siis voi hyötyä ihan jokainen ja rakentaa sen avulla itselleen toiminnallisemman ja hyvinvoivan kehon.

”Jokainen on oman kehonsa arkkitehti.” (Joseph Pilates)

Lisää aiheesta Minna Sutelan internet-sivuilta http://www.pilatesbalanssi.fi/
 
Kirjoittaja(t):
Satu Suominen, Fysioterapeuttiopiskelija