07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Muuta kiinnostavaa
 
17.01.2007
Virtaa vapaa-aikaan
 
Ihminen on perustarpeiltaan toiminnallinen ja sosiaalinen otus, mutta syksyllä ja talvella näiden tarpeiden täyttäminen vaikeutuu väsymyksen takia. Kynnys lähteä koulun jälkeen tapaamaan lajitovereita kasvaa, sillä vuode tai sohva houkuttelee vastustamattomasti vällyjen väliin lepäämään. Avain energisoitumiseen on mielekkään toiminnan löytäminen.
Itselle sopivimman aktiviteetin tuntomerkkeihin kuuluvat mielihyvä, innostavuus ja motivointi, eli halu palata kyseenomaisen aktiviteetin pariin toistekin ja kehittyä siinä. Ehkä yllättäväkin positiivinen tuntomerkki on aktiviteetin jälkeinen energinen olotila.

Sopivan aktiviteetin löytäminen ei välttämättä ole helppoa: siihen voi esimerkiksi kuulua useita kömmähdyksiä jumppien askelsarjoissa, minkä seurauksena toteat omistavasi kaksi vasenta jalkaa sekä huonon rytmitajun. Heti ei kannata antaa periksi ja luovuttaa, mutta jos aktiviteetti ei vain tunnu ”omalta jutulta”, on hyvä kokeilla jotain muuta. Lohduttavaa on tietää, että ”Sen Oikean” aktiviteetin löytyminen kompensoi kyllä kaikki epäonnistuneet kokeilut.
 
Oma hyvinvointi etusijalle
Mieluisan aktiviteetin toteuttaminen voi vaatia jonkin verran rahaa, mutta on hyvä muistaa, että silloin sijoittaa omaan korvaamattomaan hyvinvointiinsa. Toteutus vaatii myös aikataulujen järjestelyä sekä tietynlaista rohkeutta irrottautua arjen askareista – ei ole väärin varata laatuaikaa vain itselleen. Kaikkea vapaa-aikaa ei kuitenkaan saa ”miinoittaa” harrastuksilleen, jotta aikaa riittää myös muihin menoihin, esimerkiksi ystävien tapaamiseen.

Aktiviteettien pimeä puoli on se, että niistä voi kehittyä pakkotoiminto tai riippuvuus. Jotkut lajitoverimme saavat mielihyvää itsetuhoisistakin aktiviteeteista, joten onkin tärkeää, että aktiviteetin valitsemisessa käyttää järkeä ja sen toteuttaminen on vapaaehtoista sekä päämääränä oman hyvinvoinnin ylläpito.

Itselle mieluisan aktiviteetin etsiminen ja harjoittaminen siis kannattaa, koska se tasapainottaa arkea, tuottaa onnistumisen kokemuksia ja psyykkistä energiaa, joten virtaa riittää muuhunkin kuin koulunkäyntiin. Älä anna sohvan tai sängyn houkutuksille periksi, vaan aktivoidu, piristy ja sosiaalistu!
 
Kirjoittaja(t):
Johanna Säteri, Toimintaterapeuttiopiskelija