07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Muuta kiinnostavaa
 
08.06.2011
Luomuruoka rakentaa tulevaisuutta
 
Luomuliiton ja Nielsen Homescan kuluttajatutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen kuluttaja valitsee luomutuotteen. Kuluttajat arvostavat luomussa muun muassa terveellisyyttä, turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä, luotettavuutta ja eettisyyttä. Päivittäistavarakauppojen lisäksi yhä useampi ravintola on kiinnostunut tarjoamaan kuluttajille luomu- ja lähiruokaa sekä toimimaan kuluttajien suosimien arvojen mukaan.
Suomessa luomua ostavien aktiivitalouksien osuus on noussut kahdessa vuodessa viidestä prosentista seitsemään prosenttiin ja aktiivitalouksia on nyt 17 500. Aktiivikäyttäjillä luomun osuus ruokakorista on yli neljä prosenttia. Myös säännöllisiä käyttäjiä on entistä enemmän, ja heidän osuutensa on nyt 22 prosenttia kaikista talouksista. Säännöllisten käyttäjien luomun osuus ruokakorista on yli 0,8 prosenttia, mutta alle neljä prosenttia.

Suurin osa kuluttajista ostaa luomutuotteensa päivittäistavarakaupasta. Noin 18 prosenttia kuluttajista ostaa luomutuotteensa muualta. Luomuliiton puheenjohtaja Jaakko Nuutilan mukaan luomun käyttäjien määrän lisääntyminen rakentaa luomulle tulevaisuutta. Kuluttajat hakevat tietoa luomutuotteista ja pyytävät uusia tuotteita kauppojen valikoimiin.
 
Miksi luomuruokaa?
Kuluttajat päätyvät valitsemaan luomutuotteen eri arvoperustein. Monille suomalaisille luomu edustaa puhdasta, aitoa ruokaa. Tärkein syy luomutuotteiden käytölle ovatkin terveydelliset syyt. Osa kuluttajista päätyy luomuun eettisten syiden, kuten tuotantotavan, ympäristöystävällisyyden ja eläinten hyvinvoinnin takia. Muita syitä luomun valitsemiseen ovat lähituottajien tukeminen ja makukysymykset.

Virallisesti luomu merkitsee valvottua ja sovittuihin tuotantomenetelmiin sitoutunutta kasvinviljelyä, kotieläintuotantoa sekä elintarvikkeiden jalostusta. Luomutuotteiden koko tuotantoketju perustuu luonnonmukaisiin ja ympäristöä säästäviin valintoihin. Niiden tuotantotapa yltää pellolta aina valmiisiin tuotteisiin asti.

Luomutuotteissa tuotantotapaa tärkeämpi on ruuan kotimaisuus eli lähiruoka-ajattelu. On ekologista tuottaa, jalostaa ja myydä ruokaa lähellä kuluttajia. Luomu- ja lähiruoka voivat vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä, fossiilisen energian käyttöä ja ravinnekuormitusta. Luomutuotteen tunnistaa luomumerkeistä, joita ovat muun muassa Suomessa yleisimmin käytetty valkovihreä Aurinkomerkki.
 
Luomuruoka ravintoloissa
Yhä useampi ravintola tarjoaa luomu- ja lähiruokaa. Ravintolat ovat kiinnostuneita lähiruuasta, koska ne haluavat yksilöityä ja erottautua kilpailijoista, lisäksi ne arvostavat lähiruuan makua ja laatua. Ne haluavat myös tuoda esille paikallista ruokakulttuuria ja osaamista. Erityisesti ravintolat ovat kiinnostuneita kuluttajien tarpeista ja ne haluavat palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Luomu- ja lähiruokaa tarjoavat ravintolat tekevät yhteistyötä paikallisten tuottajien kanssa sekä käyttävät annoksissaan mahdollisimman paljon sesongin vihanneksia ja hedelmiä. Ravintolat hyödyntävät lisäksi luomutuotteita ja eettisesti valmistettuja tuotteita. Ravintoilla on myös tärkeä asema luomu- ja lähiruuan markkinoinnissa kuluttajille.

Luomun tuotannosta ja sen terveellisyydestä valistaminen sekä hyvän lähiruoan valmistaminen lisäävät kuluttajien kiinnostusta aiheesta ja saavat heidät valitsemaan luomu- ja lähiruuan kerta toisensa jälkeen uudestaan.
 
Linkit




 
Kirjoittaja(t):
Emilia Aalto, restonomiopiskelija