07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Muuta kiinnostavaa
 
06.05.2013
Muistetaan mitä halutaan
 
MAHIS-projektin sosionomi- ja sairaanhoitajaopiskelijaryhmä järjesti Kotikunnaan päivätoimintapaikka Villassa yhteisöllistä, terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa. Tuokiot suunniteltiin yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Päällimmäisiksi toiveiksi nousivat muistelu, kirjallisuus ja musiikki.
”Tässä iässä parasta on se, että saa muistaa mitä haluaa.”
Sadutus innosti muistisairaat tarinoimaan elämänkokemuksistaan ja muistoistaan. Asiakkaiden muistisairauden taso vaihteli huomattavasti, mutta kannustamalla lisäkysymyksin muistamattominkin pystyi kertomaan juttuja elämästään.

”Hyvän elämän olen saanut elää, harmi vain että me naiset jäämme liian aikaisin yksin…” ”Minä olin sodan aikana Rukajärvellä ja sieltä on paljon hyviä tarinoita…”
”Kerro sellainen satu, tarina tai juttu kuin itse haluat. Kirjaan sen sanasta sanaan juuri sellaisena kuin sen kerrot. Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä mikäli haluat”.
 
Ihan pieni muisto
”Mulla on niin muisti mennyt, etten muista mitään. Muistan mä jotain, mut se on niin outoa... Mitä mä sielt sit muistan niin se on semmosta hyvin henkilökohtaista muistoani. Olen menettänyt paljon muistiani elämästäni. ”

Opiskelijan ja asiakkaan välinen sadutustilanne sisälsi kuuntelua, kohtaamista, tiedon keräämistä, osallisuuden tukemista, oman kulttuurin tuottamista ja yhdessä tekemistä. Yleensä sadutusta käytetään varhaiskasvatuksessa, mutta menetelmä toimii hyvin myös ikäihmisten kanssa. ”Asiakkaat näyttivät nauttivan muistelemisesta ja siitä että on joku, jonka kanssa jakaa asioita”, eräs opiskelija kertoo.
”Laulaminen on mukava harrastus.”
 
Mielihyvää musiikista
Opiskelijat järjestivät kolme erillistä tuokiota, jotka sisälsivät sadutuksen lisäksi tietovisailua, muistelua kuvien avulla sekä laulua ja tanssia.
”Valssia, jenkkaa, polkkaa; silloin kun olin nuori, niin silloin tanssittiin niitä.”
Musiikki ja laulaminen nostavat mielialaa, kohentavat elämänlaatua ja ylläpitävät kognitiivista toimintakykyä. Miellyttävän musiikin kuunteleminen vähentää väliaikaisesti muistisairaan ahdistusta, lisää kielellistä sujuvuutta sekä omaelämäkerrallisten asioiden muistamista.

Projektin loppuhuipennus oli viimeisellä tapaamisella musiikkivisa Bumtsibum päätöstansseineen.
Kuvat ja lainaukset eivät liity toisiinsa asiakkaiden yksityisyyden suojelemiseksi.
 
Kiitosta Kotikunnaalta
Sadutusosio sai kiitosta Kotikunnaan ohjaajalta: ”Sadutuksessa myös hiljaisemmat tai sairauden myötä kommunikointikykyä menettäneet saivat henkilökohtaista huomiota ja mahdollisuuden kertoa tarinaansa.”

Asiakkaiden tarinat koottiin vihkoseksi, jota ohjaajat aikoivat käyttää jatkossa muistelun apuna. He lukevat sieltä tarinoita ja asiakkaat saavat arvata kenen jutusta on kysymys.

Bumtsibum osiota ohjaajat kehuivat ”todella upeaksi, huisin mukavaksi ja viihteelliseksi”. Tuokiosta innostuneena Kotikunnakseen aiotaan hankkia karaokelaitteet.

Myös asiakkaiden palaute oli postiivista: ”Kaikki kerrat on ollut hyviä. Tervetuloa uudestaan.”
 
Kirjoittaja(t):
Sara Saarinen ja Maura Tiuraniemi, opiskelija