07.02.2018
Hyve-lehti jatkaa Talk-julkaisussa
07.11.2017
Kokemusasiantuntijat auttavat mielenterveyshoitotyön koulutuksessa
10.06.2017
Sairaanhoitajaopiskelijat karttavat mielenterveysalaa
16.05.2017
Työelämäyhteistyöllä erilaisia oppimiskokemuksia opiskelijoille
14.11.2017
Kehitysvammahuollon haasteena ovat rajoitustoimenpiteet
07.11.2017
Hyvä vuorovaikutus tärkeää psykiatrisen eristyspotilaan hoidossa
15.09.2017
Vuorovaikutus on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä
14.11.2017
Yli 50-vuotiaiden työttömien digiosaamista kehitetään Naantalissa
14.08.2017
Potilasturvallisuus ydinasia psykiatrisen potilaan eristämisessä
09.06.2017
Valmennuksella innostusta ja uusia työkaluja aikuissosiaalityöhön
14.11.2017
Viron korkeakoulujen Terveysala-ryhmän laadunarviointi
07.11.2017
Toipumisorientaatiolla kohti yksilöllisempää mielenterveyshoitoa
29.05.2017
Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamia oireita kartoitetaan yhteistyössä
 
Opiskelu ja elämä
 
09.11.2010
”Onpa aika lälliä, niinku tyynyn höyheniä”
 
Sapere on Lapsille suunnattu ruoka- ja ravitsemuskasvatusmenetelmä, jossa käytetään kaikkia viittä aistia: tuntoa, näköä, kuuloa, makua ja hajua. Se on ranskalaisen Jacques Puisasin kehittämä menetelmä, ja sen tarkoitus on luoda lapselle myönteinen suhde ruokaan ja syömiseen.
Saperen perusajatuksena on tutustuttaa lapset ruokaan kaikilla viidellä aistilla. Maistamisen lisäksi käytetään hajuaistia, katsotaan miltä ruoka näyttää, tunnustellaan sitä ja myös kuulostellaan millaisia ääniä ruoasta voi tulla. Toisena tavoitteena on kehittää sanavarastoa, jolla lapsi pystyy kuvailemaan ruokaan liittyviä aistikokemuksia. Kolmantena tavoitteena on tutustuttaa lapsi ruoan alkuperään eli tutustutetaan lapsi kotieläimiin, ruoan kasvupaikkaan ja ruoan jalostamiseen.

Näiden tavoitteiden lisäksi Sapere-menetelmä vahvistaa lapsen itsetuntoa ja auttaa monipuolisen ruokakulttuurin syntymistä.
Maskottimme Sapere-saukko
Sapere-menetelmän lähtökohtana on ajatus, että lapsi tutkii maailmaa eri aistein: haistamalla, maistamalla, näkemällä, kuulemalla ja tuntemalla. Tutkimisen ja elämysten kautta lapsi saadaan oppimaan uusia asioita ruoasta, ruoka-aineista ja niiden valmistuksesta.

Toiminnallisen oppimisen kautta lapselle syntyy kokonaisaistimus, jolloin vanha ja uusi tieto yhdistyvät uudeksi kokonaisuudeksi. Uteliaisuuden herätessä lapsi uskaltaa kohdata omia ennakkoluulojaan rohkeammin.
 
Projektista toteutukseen
Sapere menetelmää on käytetty jo aikaisemmin ulkomailla kouluissa ja päiväkodeissa ja samoin myös meillä täällä Suomessa.

Nyt saimme me Turun ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut -tulosalueen monialaisen kehittämisprojektin Monkeyn Sapere-ryhmän jäsenet mahdollisuuden alkaa suunnitella Kaarinan Kuovinkadun päiväkotiin sapere-aiheista viikkoa.

Toteutuksesta päätettiin tehdä nelipäiväinen. Päivien pituudessa piti kuitenkin olla tarkkana, koska päiväkodin ja etenkin lasten ehdoilla tässä mennään.

Ensimmäisenä päivänä lapset jaettiin banaaneihin, mansikoihin, porkkanoihin ja omenoihin. Heidän hedelmäkyltteihinsä kirjoitimme lasten nimet. Lapset painoivat mm. perunalla, sipulilla ja sitruunalla kuvioita kangaskasseihin ja seuraavana päivänä he käyttivät näitä kasseja kauppaleikissä, joista he saivat valita muutaman tuotteen ja maksaa ne kassalla. Kaupassa eri osastoilla oli aistipisteitä: mm. hevi-osastolla maistettiin rapeaa retiisiä ja kuivaosastolla tunnusteltiin liukenevaa viljaa. Keskiviikkona lapset tutustuivat Kaarinan Tuorlan maatilalla ruoan alkulähteisiin ohjatun kierroksen merkeissä.

Toteutusviikko huipentui torstaihin, jolloin oli sadonkorjuujuhla ja lapset saivat tehdä omanlaisensa piiraspizzan. Lapset myös kiersivät aistipisteillä maistelemassa, haistelemassa, tunnustelemassa, katselemassa ja kuulostelemassa - niin kuin Saperessa on tarkoituksenakin.
 
Kirjoittaja(t):
Joni Järvinen, Sapere-projektin viestintäpäällikkö, opiskelija